Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fald i oliepriser: Billundtog hænger i en tynd tråd

Det første udspil rummede en letbane mellem Vejle og Billund Lufthavn. Den røg på grund af økonomien - nu ryger forbindelsen måske helt.foto: århus letbane

Fald i oliepriser: Billundtog hænger i en tynd tråd

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Give - Havde man sat næsen op efter at kunne tage toget til Billund Lufthavn, kan man risikere, at næsen bliver rigtig lang.

For jernbanebetjeningen mellem Billund Lufthavn og resten af landet hænger i en meget tynd tråd. For banen er en del af Togfonden, og netop Togfonden er kommet i alvorlige vanskeligheder.

Togfonden, der oprindeligt blev til som en politisk aftale mellem Socialdemokraterne, Enhedslisten, Radikale, Socialistisk Folkeparti og Dansk Folkeparti skulle betyde en stor kapitalindsprøjtning i Danmarks efterhånden noget skrantende jernbanenet.

Oliepris i frit fald

Finansieringen af kapitalindsprøjtningen skulle udgøres af en del af overskuddet fra beskatningen af Nordsøolien. Små 30 milliarder kroner skulle der gå fra Nordsøolien til Togfonden og investeringer i infrastruktur.

I foråret 2013 lå olieprisen på godt og vel 100 dollars pr. tønde. I dag ligger prisen og svinger mellem 40 og 50 dollars pr. tønde.

Det betyder selvfølgelig, at indtægterne fra beskatningen af olieindvindingen i Nordsøen er tilsvarende lavere.

Tal fra Finansministeriet viser, at indtægterne fra Nordsøen i 2015 nu forventes at være på 5,2 milliarder kroner mod forventede 12,4 milliarder kroner ved årets start. Det har fået regeringspartiet Venstre til at varsle et serviceeftersyn af fonden.

Det kan i sidste instans betyde, at Togfonden enten bliver sat på pause eller eventuelt helt skrottet.