Luk vindueVælg abonnement

Tilbage
Åben shoppen i et nyt vindue
Tilbage til artiklen
vafo.dk
 36-årige Martin Bay Pedersen udviklede app’en RedMaden af moralske og ideologiske årsager. Han hader at smide mad i skraldespanden.PR-Foto: Kurt Johansen
 36-årige Martin Bay Pedersen udviklede app’en RedMaden af moralske og ideologiske årsager. Han hader at smide mad i skraldespanden.PR-Foto: Kurt Johansen

Martin vil redde maden med sin app

Publiceret: 03.12.2016 14:30
  • Del
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
    • Email
  • Print

Annonce

Klik på annoncen for at forstørre den
For et halvt år siden kom en ny service til Vejle for de, der har en smartphone.

Ved hjælp af app’en ”RedMaden” bliver interesserede vejlensere hver dag gjort opmærksom på, om der er overskydende mad at hente hos de restauranter, der har meldt sig til servicen.

Indtil videre drejer det sig om Vejle Sushi Hus, Café Egstrand, Tortilla Flats og Marcello’s.

- Der er to apps, der tilbyder det samme, og vi er de mindste indtil videre, fortæller 36-årige Martin Bay Pedersen, Herning, som har udviklet app’en ”RedMaden.”

RedMaden fungere ved, at den enkelte restaurant kort før lukketid vurderer, om der er mad til overs. Er det tilfældet, bliver der lagt et tilbud online, som brugerne af app’en bliver gjort opmærksom på.

- Vores helt store force er, at vi sælger tilbud ved hjælp af pushbeskeder. Det er et supereffektivt system, fordi vi rammer så præcist. Vi sælger helt målrettet ud til dem, der er i nærheden, og som har tilmeldt sig, siger Martin Bay Pedersen og tilføjer:

- Hvis restauranten ikke har noget mad til overs, kommer der ikke nogen tilbud ud. På den måde tvinger vi dem heller ikke til at lave mere mad, end de ellers ville gøre.

Dårlig samvittighed
Martin Bay Pedersen er iværksætter med stort I, og han begyndte at arbejde med ideen om RedMaden for godt et år siden.

- Der var mange grund til, at jeg valgte at starte - både moralske og ideologiske. Vi bør gør noget ved al den madspild, og jeg har så dårlig samvittighed, når jeg skraber store mængder mad i skraldespanden, siger han og tilføjer, at det også var iværksætteren i ham, der så en god mulighed.

- Da jeg så begyndte at køre ideen for venner og familie, var alle lige så imponeret, som jeg selv. Jeg satser stadig på det, men det er gået langt langsommere, end jeg havde troet. Det er svært at få fat i restauranterne, og det skyldes som regel, at det er for nyt. De har svært ved at sætte sig ind i at bruge ny teknologi, selvom app’en er meget brugervenlig.

RedMaden-virksomheden tæller Martin Bay Pedersen og en halvtidsansat sælger.

App’en har indtil videre cirka 14.000 brugere på landsplan og omkring 70 restauranter.

- Det er ikke overvældende, men der skal ikke så mange til, før det fungerer, fordi det er så målrettet. Målet er selvfølgelig langt, langt flere brugere og restauranter, siger han.

Seneste web-tv


    Seneste gallerier