Luk vindueVælg abonnement

Tilbage
Åben shoppen i et nyt vindue
Tilbage til artiklen
vafo.dk
 Signalpolitik eller signalforvirring. Banedanmark har fået problemer med tidsfristerne i det største danske jernbaneprojekt i nyere tid: Fornyelsen af det landsdækkende signalsystem. Det betyder også en udsættelse af Billundbanen med fire år.foto: leif baun
 Signalpolitik eller signalforvirring. Banedanmark har fået problemer med tidsfristerne i det største danske jernbaneprojekt i nyere tid: Fornyelsen af det landsdækkende signalsystem. Det betyder også en udsættelse af Billundbanen med fire år.foto: leif baun

Banen til Billund er blevet forsinket yderligere fire år

Publiceret: 06.01.2017 11:10
  • Del
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
    • Email
  • Print
Beboerne langs de foreslåede linjeføringer for toget mellem Vejle og Billund Lufthavn kan måske beholde deres fredelige omgivelser noget længere end hidtil troet.

Banedanmark har fået problemer med at overholde tidsfristerne i sit signalprogram.

- Det er trist at høre om fortsatte problemer for Banedanmark. Vi håber, at der trods forsinkelsen af deres anlægsprojekt bliver skabt afklaring omkring valg af linieføringen, så færrest muligt skal leve med usikkerheden, siger Lene Hansen.

Hun er en af initiativtagerne til gruppen ”Nej til sydlig linjeføring”.

Denne gang er det Banedanmark selv, der udsætter etableringen af Billundbanen. Nu kan den tidligst blive tilsluttet det øvrige jernbanenet i 2024.

Signalproblemer
Det skriver nyhedsmagasinet Ingeniøren på baggrund af et notat, som Banedanmark sidst på efteråret sendte til Folketinget.

I notatet opregner Banedanmark er række problemer med fornyelsen af det landsdækkende signalsystem.

Det er det største danske jernbaneprojekt i nyere tid. Men det bliver ifølge Banedanmark forsinket med mindst to år.

Det betyder, at Banedanmark først forventer, at signaludskiftningen kan blive gjort færdig i slutningen af 2023.

- Anlæggelsen af ny bane til Billund er ikke en del af det eksisterende signalprogram, og Billundbanen kan som udgangspunkt først tilsluttes den eksisterende bane, når det nuværende signalprogram er afsluttet i Jylland i 2023, skriver Banedanmark i december i et nyt notat til Folketinget. Det notat har Transportministeriet nu har sendt til Folketingets transportudvalg.

- Vores udgangspunkt er, at jernbanen til Billund først kan sluttes til jernbaneanlægget efter 2023. Vi arbejder på et nyt beslutningsgrundlag forjernbanen til Billund, så jeg vil meget nødigt udtale mig om, præcis hvornår banen kan stå færdig,« siger økonomidirektør i Banedanmark Peter Jonasson til Ingeniøren.

Seneste web-tv


    Seneste gallerier