Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kampfly-valg vækker ærgrelse hos lokal virksomhed

Michael Truelsen, administrerende direktør i Billund-virksomheden Scandinavian Avionics, ærgrer sig over regeringens valg af leverandør af nye kampfly. For Billund-virksomheden havde det været langt bedre, hvis en af de to øvrige virksomheder, der var med i kapløbet, var blevet valgt.Arkivfoto

Kampfly-valg vækker ærgrelse hos lokal virksomhed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Billund - At regeringen har valgt at anbefale Lockheed Martin som leverandør af de nye danske kampfly, vækker ikke glæde hos Billund-virksomheden Scandinavian Avionics.

Virksomheden, der hører hjemme på Stratusvej, havde en betinget aftale med begge de to andre virksomheder, der var med i opløbet om at få ordren om at levere kampflyene, Airbus og Boeing, og en sejr til dem i kapløbet ville derfor have haft en stor betydning for Billund-firmaet.

- Det var ikke det, vi havde håbet på, svarer administrerende direktør i Scandinavian Avionics, Michael Truelsen, da han bliver spurgt, hvad han mener om valget.

Vil arbejde for aftaler

- Vi har ikke nogen fast aftale med Lockheed Martin, så det var ikke det valg, vi havde håbet på, uddyber Michael Truelsen.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) offentliggjorte torsdag, at regeringens indstilling, at de nye kampfly, som skal erstatte Forsvarets aldrende F-16-fly, skal være amerikanske F-35 Joint Strike Fighter-kampfly produceret af Lockheed Martin.

I alt ønsker regeringen at købe 27 kampfly, og det er en ganske omkostelig affære, der allerede har affødt betydelig debat hele vejen på tværs i folketingssalen.

Hos Scandinavian Avionics ved man endnu ikke, om virksomheden på den ene eller anden måde kan få del i arbejdet med de nye kampfly, når valget er falget på Lockheed Martin.

Men i givet fald kommer det til at ske som næste led i fødekæden og ikke som direkte leverandør.

- Forhåbentlig kan der falde lidt af til os som underleverandør til dem, der har direkte aftaler med Lockheed Martin. Så vi vil fortsætte arbejdet med at få kontrakter med dem, der har aftaler med Lockheed Martin, men det er lidt et paradoks, for der er ingen, der ved, hvor mange arbejdspladser denne kæmpeinvestering vil give i Danmark, fortæller Michael Truelsen.

De 27 fly vil koste omkring 20 milliarder kroner.