Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Børnemagt er effektiv magt

Peugeots såkaldte toggle-taster var med til at sælge bilen til den kritiske teenager. De er også flotte og lugter lidt af Lamborghini. Privatfoto

Børnemagt er effektiv magt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ens børn kan faktisk have ret meget at skulle have sagt om nyanskaffelser til husstanden. Også hvad biler angår. Egentlig har jeg altid været ret kritisk over for suv'er i vognparken og sammenlignet deres design med en kvart liter piskefløde på fire hjul. 

 

Nu har jeg så leaset en Peugeot 3008, som egentlig er en dejlig bil, selv om det er en SUV. 

 

Det gik galt, da min gamle Saab ikke længere klarede mødet med den røde djævel. Undertegnede og knægten drog ud for at kigge på biler og lagde for hos Audi. Den nye Q2'er havde et eller andet over sig, og da alle almindelige Audier efterhånden ligner hinanden, skulle vi da prøve den. Siden min tid med en Audi A6 skulle jeg aldrig nogensinde mere have en Audi, hvor jeg selv står for værkstedsregningerne.  I det lys virkede leasingpakken fornuftig. 

 

Vi trillede af sted i en dieseludgave med automatgear. Det spillede, men efterhånden bredte utilfredsheden sig på passagersædet. 

 

- Kabinen er jo ren plastik. Har du set dørsiderne? Det er ikke luksus ...

 

Jeg foreslog, at plastikken var der for at gøre det nemmere at rengøre bilen, når ens store klamvåde labrador havde været inde i bilen. Det er sådan noget, suv-folket godt kan finde på. Her kan man bare åbne dørene og spule indersiden med haveslangen, forsøgte jeg mig. Uden at vinde gehør. Vi kunne godt blive enige om, at bilen var nøjsomt udstyret, og et par krydser på listen over ekstraudstyr ville hurtigt få prisen til at eksplodere.

 

Bilen kørte ellers godt, og musikanlægget var herligt. Knægten kunne bare køre noget Spotify-playliste via bluetooth til bilen, og ud af højttalerne kom nogle lyde, som overbeviste mig om, at barbarerne nu endelig hamrer på den vestlige civilisations porte. 

 

Altså kom Audien lidt i venteposition, og vi kørte ud til Peugeot for at tjekke den nye 3008'er ud. 

 

Jeg har lidt i forsvarsposition ved ankomsten. Peugeot ligger ikke særlig godt i undersøgelser af kunders tilfredshed med mærket, men det gode ved leasing er jo, at regningerne for bøvl og problemer lander hos selskabet selv.

 

3008'eren er stor, men det skal biler være. Den så også godt ud. Efter at have kredset lidt om bilen fik vi en prøvetur i en standard leasing-model med en 120 hestes-dieselmotor med sølle 1,6-liters slagvolumen. Det virker fesent, når man nu er vant til biler med hver 185 hestekræfter og godt to liters slagvolumen under hjelmen. Men i praksis føltes det ikke sådan

 

Teenageren viste en uhørt grad af begejstring over instrumentbordets layout. Det er også flot med digital instrumentering, en blå lysstribe under instrumenthuset og knapper i aluminium. Jeg kunne godt se nogle samlinger, som næppe ville have fundet nåde hos Audis "knister-knaster-team", men igen: Det skal nok holde de år, vi leaser i. 

 

På vejen kørte Peugeoten lige så godt som Audien, og kabinen var en fornøjelse. Den tog vi efter en kort brainstorm, hvor andre kandidater ikke rigtigt fængede. Nu kører vi så Peugeot, hvilket jeg slet ikke havde set komme. Jeg henviser også til knægten, når kolleger spydigt erklærer, at Peugeot er for folk, som trods alt ikke kan få sig selv til at købe en Ford. 

 

Men næste gang er det min tur, og jeg beder til, at Jaguars nyeste sænkning af beskatningsværdien af deres biler også slår igennem på priserne for privatleasing. Hører I efter, British Car Import i Kolding!?!