Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Den sjoveste BMW

En ægte atlet, sådan er den nye BMW M240i, der tilmed er 250.000 kr. billigere end storebror, M2. Fotos: Christian Schacht

Den sjoveste BMW

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test. BMW M240i med klassisk rækkesekser og baghjulstræk er den måske sjoveste bil under en mio. kr.

En gang imellem er det befriende at teste en bil uden de store dikkedarer. I den faceliftede BMW M240i coupé handler det nemlig bare om køreglæde, der kommer til udtryk via to ting: baghjulstræk og den næsten historiske BMW-benzinmotor med seks cylindre på række, dog tilsat turbo, så den kaster 340 hk af sig.

På sin vis er bilen også en hyldest til den kompakte, men rasende hurtige 2002, der bød på rendyrket køreglæde. Farten fejler således heller ikke noget: Spurten til 100 km/t. kan overstås på 4,6 sekunder, mens topfarten er reguleret ned til 250 km/t.

Officielt er den en coupé, men den ligner mere en slags sedan - altså med kuffert bagpå - med et opsigtsvækkende design, hvor bagklappen nærmest ser ud til at være lagt direkte oven på karrosseriet. Bag den kække finale er et bagagerum på 390 liter - det er det samme som i en VW Golf.

 

Testbilen
Fire stjerner ud af seksPris: 818.000 kr.

Forbrug: 14,1 km/l

CO2 per km: 163 g

Motor: 3,0 benzinmotor med seks cylindre på række

Hk: 340/5500 o/ min.

Nm: 500/1220 o/ min.

Topfart: 250 km/ t.

0-100 km/ t.: 4,6 sek. 

Mester-svinger

Du mærker nærmest ikke, at den er baghjulstrukket, og kast blot snævre sving efter den, og M240i kvitterer med en veloplagthed, som kun de færreste biler mestrer. Styringen er hurtig og præcis, og der sendes masser af informationer om vejen op fra hjulene og ud til fingerspidserne. Oplevelsen er stram, fokuseret og med lynhurtig respons, præcis som tyskerne vil have os til at opleve bilen.

Selv om BMW helst ikke sammenligner den med den rigtige M2, er det i hvert fald vanskeligt at se, hvorfor man skulle betale hele 250.000 kr. ekstra for den 370 hk version, der nok er mere barsk, men alligevel BMW M240i koster fra 688.400 kr., dog er prisen på testbilen 818.000 kr. Det skyldes en række udstyr som automatgear (42.000 kr.), business-pakke med navigation, fartpilot etc. til 36.000 kr. og andre, mindre detaljer.

I en M240i har du mulighed for at køre bilen uden at skræmme livet af dine passagerer, samtidig med at den kan køre uhyggelig stærkt på en lukket bane.

 

Komfortabel

Affjedringskomforten er tilmed næsten en langtursbil værdig, og køreegenskaberne så veloplagte og neutrale, at det minder om en centermotor-sportsvogns. Driving Experience Control, hvor bilen kan sættes op i Comfort, Sport eller spareprogrammet Eco pro, er standard i alle modeller.

Når højre pedal motioneres, sker der en hel masse. Så ægger den buldrende udstødning, som fødes af markedets bedste 3,0 benzinmotor. Funktionen Launch Control gør det muligt at accelerere helt optimalt. Tryk på DSC-knappen, sæt gearvælgeren i "S", træd kort på bremsen, og træd speederen ned til kickdown - når du slipper bremsen, finder du ud af, hvad fremdrift betyder. Den her vogn kan vise tænder, trækker fra lave omdrejninger og stopper først med at accelerere ved godt 7.000 omdrejninger.

Intet slår dog en vrælende seksbenet BMW-maskine på kanten af det røde felt, altså bortset fra det ret høje forbrug på 14,1 km/l som officielt snit, men snarere 10-11 km/l under daglig kørsel. Uanset omdrejningstal trækker den igennem.

Trods det enorme kraftoverskud opfører M240i sig overraskende civiliseret. Ved marchfart er motoren så tyst, at man skal rulle vinduet ned for at høre bulderet fra Bayern. Ganske behageligt, skal vi hilse at sige.

Som altid i en BMW sidder de lækre knapper og kontakter lige ved hånden, og som sædvanlig er det en smal sag at finde flere gode kørestillinger at variere mellem.

Er det slet ikke noget fælt at sige om bilen? Jo, man kan godt begynde at mærke bilens alder, for infotainmentdelen er ikke helt på niveau med det bedste fra eksempelvis VW-gruppen. Men hvem orker at diskutere store farveskærme med Apple CarPlay, når man har en klassisk BMW mellem hænderne ...