Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Svensk retro-sportsvogn får comeback

Designet har klare tråde til sportsvogne fra 1950'er. Men det er med et moderne anstrøg.

Svensk retro-sportsvogn får comeback

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den stilrene svenske Indigo 3000R sportsvogn fra 1990'erne kommer nu igen i produktion i en opgraderet 2017-udgave fra ligeledes svenske von Braun.

Sverige har flere bilmærker, end du tror. Her taler vi ikke kun om de oprindelige Volvo og Saab, som nu er på udenlandske hænder, samt de ekstremt dyre supersportsvogne fra Koenigsegg.

De elegante åbne og lukkede Indigo 3000 sportsvogne har nemlig også bidt sig fast "hinsidan" som nyklassiske nationale klenodier. De blev oprindeligt lanceret i 1996 af den lille producent Jösse Cars, som brugte dele fra den svenske bilindustri, men produktionen stoppede tre år og 43 biler senere.

Imidlertid overtog det svenske firma vB Automotive rettighederne for et par år siden, og nu er modellen på banen igen under navnet von Braun Indigo 3000R som roadster, cabriolet og en coupé samt en 3-i-en model, hvor toppen kan skiftes, så man kan veksle mellem alle modellerne. Ejerne kan dog også købe de forskellige toppe til bilerne som ekstraudstyr.

Firmaet har opgraderet modellerne på 50 punkter, der bl.a. omfatter ny front, bagspoiler og bremser. Motoren er også ny, og bl.a. hele det elektriske system er opgraderet til dagens standard.

Kraftværket er en 3,0 liters sekscylindret motor med dobbeltturbo, 300 hk og et moment på 400 Nm. Accelerationen fra 0-100 km/t. forventes at ligge under 5,0 sekunder, mens topfarten er begrænset til 250 km/t. vB Automotive nævner officielt ikke noget fabrikat, men motoren er hentet fra Volvo.

 

von Braun Indigo 3000 R
Er oprindelig udviklet og designet i midten af 1990'erne af eksperter fra Volvo. Den bygger på en selvstændig platform.Bilen er 4,5 meter lang, 1,5 meter bred og vejer 1250 kg.

Den drives af en 3,0 liters sekscylindret motor på 300 hk.

Accelerationen fra 0-100 km/t forventes at ligge under 5,0 sekunder, mens topfarten er begrænset til 250 km/t.

Modelserien er opgraderet med ny teknologi og relanceres nu i 2017.

Forserie på 10 biler

Bilerne sælges i Sverige i en forserie på 10 såkaldte von Braun Indigo 3000 R Signature-modeller, der som grundpris koster 960.000 kr., hvilket er 100.000 kr. under en Porsche 911 Carrera i Sverige. Bilerne vil typisk skulle gøres personlige, og så kan priserne ende på mellem 1.150.000 kr. og 1.250.000 kr.

Der er flere årsager til, at vB Automotive tager produktionen op:

- Der findes ikke mange biler i dag, som du kan finde med retrodesign. Derfor har bilen en vis appel, og vi tror, at der er plads i markedet for den slags biler, siger Frank Bergqvist, der er direktør og partner i VB Automotive AB.

VB Automotive, som har en kapacitet på to-tre biler om måneden, lancerer i første omgang bilerne i Skandinavien samt Spanien og Portugal.

- Når vi har vist, at vi kan producere et vist antal i den rigtige kvalitet, er vi klar til at få flere investeringer ind, så vi kan udvide kapaciteten, siger Frank Bergquist.

 

Unikt projekt

Modellen er oprindelig udviklet af designeren Hans Philip Zachau, der har en fortid som chef for udvendigt design hos Volvo, samt en ledende tekniker, ligeledes fra Volvo, som har stået for platformen på den 4,5 meter lange bil. Hans Philip Zachau som i dag er direktør for Lighthaus Industrial Design i Göteborg har opgradet bilen til et mere nutidigt design. Han har selv haft en model, som har kørt i de sidste 20 år.

Erfaringerne herfra er brugt udviklingen af den nye model, som også har fået et helt nyt ledningsnet og har samme type manuelle gearkasse som bl.a. i Ford Mustang og Chevrolet Camaro.

- Her er tale om en yderste begrænset serie på 10 unikke biler, der repræsenterer en svensk ingeniør- og sportsvognsarv. Vi er beærede over at være en del af et unikt projekt, som bliver noget helt specielt for 10 lykkelige ejere. Hvordan fremtiden så vil se ud for sportsvognen, må vi afvente. Men vi er naturligvis mange, der håber på at se mere af denne type bilproduktion i fremtiden, lød det fra Hans Philip Zachau, da projektet blev sat i søen for et par år siden.