Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Minister: Billundbane skal vente til 2024

Folketingsmedlem Troels Ravn (S) håber, at det snart bliver muligt at lade bilen stå og tage toget til Billund. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) mener dog, at Billundbanen bør vente til 2024. Arkivfoto: Ludvig Dittmann

Minister: Billundbane skal vente til 2024

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Billund - Der er ingen grund til at sætte næsen op efter en togtur til Billund før 2024. For det er smartest at vente med Billundbanen til efter 2023, hvor Banedanmark er færdig med at rulle et nyt signalsystem ud over det ganske land.

Det mener i al fald transportminister Ole Birk Olesen (LA), som har besvaret et spørgsmål fra folketingsmedlem Troels Ravn (S).

Ministeren blev spurgt, om det var hensigtsmæssigt at vente til efter 2023 med anlæggelsen af det nye jernbane til Billund, når signalsystemet på strækningen mellem Vejle og Struer allerede er færdigt i 2020.

"Jeg mener grundlæggende det er hensigtsmæssigt, at Banedanmark vælger den strategi for gennemførelsen af Signalprogrammet, der er mindst risikofyldt. I den forbindelse noterer jeg mig, at Banedanmark vurderer, at risikoen mindskes ved, at nye baner - som for eksempel Billundbanen - først lægges ind i programmet efter 2023, for at leverandøren dermed kan fokusere på udrulningen på de eksisterende strækninger," lyder det skriftlige svar fra transportministeren.

Andenprioritet

Den nye jernbane til Billund er en del af Togfonden, som er en aftale indgået mellem Socialdemokratiet, Radikale, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

Forligspartierne har prioriteret alle de projekter, som Togfonden indeholder, i en fase 1 og en fase 2, og her noterer Ole Birk Olesen sig, at en ny jernbane til Billund må finde sig i at være havnet i kassen med projekter, der ikke har den allerhøjeste prioritet.

Imens bliver der andetsteds debatteret heftigt, hvordan linjeføringen af en ny jernbane skal være. Hidtil er der peget på, at en Billundbane skal kobles på den eksisterende jernbane i Jelling, men en gruppe borgere mener, at det langt fra vil være den bedste løsning.

Borgergruppen har lavet en analyse, som viser, at det vil være væsentligt billigere og genere væsentligt færre mennesker, hvis jernbanen bliver koblet på i Farre. Eneste ulempe ved den løsning vil være, at togturen mellem Billund og Vejle bliver fire minutter længere.

Trods det nedslåede svar fra transportministeren har folketingsmedlem Troels Ravn (S) ikke tænkt sig at opgive håbet om at få anlagt jernbanen til Billund før 2024.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) kan forvente at få uddybende spørgsmål efter det svar, han har sendt til Troels Ravn.

- Ministeren siger, at han foretrækker den strategi, der er mindst risikofyldt. Jeg er ikke bekendt med noget omkring risici, og derfor vil jeg spørge ind til, hvad det er. Jeg vil gerne have ministeren til at forklare mig, hvad der ligger i det, siger Troels Ravn.