Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bedre vilkår for svin gør transporter mere usikre

En grisetransporter forulykkede på rute 21 ved Vandel afkørsel torsdag morgen.Foto: Martin Ravn

Bedre vilkår for svin gør transporter mere usikre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For at give svinene bedre velfærd under transport, har de fået mere plads at røre sig på. Det kan sammen med flere rundkørsler være medvirkende årsag til væltede svinetransporter, fortæller grise og kreaturhandler.

Egtved: Da en svinetransport torsdag morgen væltede i en kurve på tilkørslen til motortrafikvejen ved Bredsten, måtte en snes dyr aflives. De resterende 200 svin blev kørt til slagtning. I marts skete et lignende uheld i Egebjerg nord for Horsens og i august sidste år væltede en lastvogn med svin nær Østbirk. Hver gang måtte mange dyr nødslagtes. Hvad der før var en sjældenhed, virker nu som et jævnligt tilbagevendende scenarie. Men hvad skyldes uheldene?

- Jeg skal ikke gøre mig klog på det aktuelle uheld, men helt generelt kan man sige, at de forbedrede vilkår for svinene under transport også har en ulempe. Når svinene får mere plads, bliver de samtidig sværere at transportere, siger grise- og kreaturhandler Herluf Seest Jensen fra Kollemorten.  

Svinetransport blokerede for trafikken - chauffør slap med knubs, svin mistede livet

Vægen på vognen forskyder sig

- Svin er jo en levende last. Det er ikke som, hvis man kører med et ton sand. Det rører sig ikke. Men svinene flytter sig jo, forklarer Herluf Seest Jensen.

- Det faktum sammenholdt med, at vi har fået stadig flere rundkørsler, kan have en del af skylden. Når svinene er lastet i flere etager, skal der ikke meget bevægelse til blandt dyrene i de øverste lag, før lastbilen begynder at  krænge i en kurve og så kan det gå galt, konstaterer grise og kreaturhandleren, der efterhånden har 30 års erfaring i branhcen.

Gør alt for at undgå uheld

- Vi i vognmandsbranchen er rigtig kede af det, hver gang sådan noget sker. Det er jo frygteligt for dyrene, og for alle de folk, der er impliceret i aflivning og oprydning efter uheldene. Så det er noget, branchen gør alt for at undgå.

- Nu har jeg kun to chauffører, men selvom vi er en lille forretning, så sørger vi får at komme på kursus hele tiden, så vi kan være opdateret på den nyeste viden og de nyeste regler.

- Man kan sige, at de skærpede arealkrav til transportern måske nok giver bedre dyrevelfærd på én måde, men på en anden måde øger de risikoen for uheld. Sådan er der jo en ulempe ved alting, slår grisehandleren fast. 

- Ingen grise uden orne - ingen roser uden torne.