Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


- Hvis du tror, du kender det bedste svar, er du dømt til at mislykkes


- Hvis du tror, du kender det bedste svar, er du dømt til at mislykkes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

H.C. Andersen Festspillene i Den Fynske Landsby har eksisteret siden 1965 og er i dag Danmarks største friluftsspil. Men hvordan skaber man en succes i noget så ustabilt som dansk sommervejr?

Rune Kallager er formand for H.C. Andersen Festspillene i Den Fynske Landsby. Sidste år havde man over 30.000 gæster og er Danmarks største friluftsspil - her kommer Rune Kallagers fem gode råd til, hvad man skal have fokus på:

1

Ram tidsånden

Rune Kallager: - Når jeg kører rundt og ser festspil andre steder i Danmark, tænker jeg nogen gange: Tag nu det der dansenummer væk og skær stykket til. For til sidst man med følelsen af, at nu må det altså gerne slutte. Det forplanter sig til helhedsoplevelsen. Arkivfoto: Kim Rune

Unge i dag er meget flakkende. Det skal gå stærkt og det skal være spændende. De har ikke tålmodighed på at vente på en punchline. Det er hurtigt ud/ind. Derfor har vi skåret festspillene til.

I gamle dage var det lange stykker på en time og 40 minutter med nogle tunge monumenter. Det var det, man ville have dengang. Men i dag bliver du nødt til at have noget til øjet og øret, og det skal gå stærkt.

2

Sats ikke på solskin

Det gør man ikke. Man er nødt til at have et produkt, der er godt nok til trods for, at vejret er som det er. Det er de vilkår, vi har, og jeg tror ikke, vejret påvirker så meget, hvis du har et godt produkt, og folk ved, at du findes.

 

3

Stram økonomistyring

Vi følger op på budgettet en gang om ugen, når vi producerer, for at holde øje med, at udgifterne ikke løber fra os.

I årets forestilling ville vi for eksempel gerne have haft H.C. Andersen op at flyve, inden han ryger i vandet, men det var dyrt. På et tidspunkt er man nødt til at sige: Nok er nok. Vi har noget, der er flot. Det handler reelt om, hvorvidt noget er absolut nødvendigt, eller om det bare er sukkeret på bollen.

4

Lyt til andre

Hvis du som formand tror, du kender det bedste svar, er du dømt til at mislykkes. Derfor snakker vi også med vores publikum om, hvad der er godt og skidt. Og så skal vi være klar til at stille om. 

Når det handler om at nå de unge, lytter jeg meget til, hvad mine børn siger. For et par år siden hev jeg fat i dem for at få dem til at dele begivenheden på Facebook. Jeg troede, jeg havde set de vises sten. Bagefter tog min søn fat i mig og sagde: "Du får ikke nogen til at dele på Facebook. Det er 2010-agtigt."

Nu kommunikeres alt gennem Snapchat med små sjove videoer. Det har vi taget til os, for de unge er de bedste til at fortælle os, hvor de er.

5

Kort er bedre end langt

Da Carsten Friis og jeg skrev H.C. Andersen-stykkerne om i 2010 og besluttede, at "nu må de maksimalt vare 60-70 minutter", var der mange, der mente, at prisen så også skulle sættes ned. Men det er meget bedre at have mor og far og deres børn til at sidde stille en time, hvor man har en fantastisk oplevelse, fremfor at sidde der meget længere, fordi "nu skal publikum have valuta for billetprisen".

Når jeg kører rundt og ser festspil andre steder i Danmark, tænker jeg nogen gange: Tag nu det der dansenummer væk og skær stykket til. For til sidst man med følelsen af, at nu må det altså gerne slutte. Det forplanter sig til helhedsoplevelsen. Det er meget bedre, man tager hjem med en følelse af, at stykket var rigtig godt og gerne måtte have været lidt længere.