Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forbrugerne tager godt mod urmælk

Poul Pedersen og Thise Mejeri er ikke bange for at gå nye veje. Nu lancerer mejeriet "Urmælk", der er tæt på naturens oprindelige mælketype. Foto: Scanpix.

Forbrugerne tager godt mod urmælk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pionerånden har gjort det lille økologiske mejeri i Salling til landets næststørste i en branche præget af giganten Arla.

Give: Knapt et halvt år efter lanceringen af "Urmælk" er Thise Mejeris administrerende direktør Poul Pedersen godt tilfreds med kundernes modtagelse.

Faktisk er han og mejeriet så tilfredse, at der allerede varsles flere salgskanaler og nye produkter baseret på den såkaldte A2-mælk.

Siden lanceringen har "Urmælk" kun kunnet købes i Irmas butikker og på Coop.dk. Her har kunderne taget godt mod produktet.

- Derfor breder vi i løbet af nogle uger salget ud til også at omfatte udvalgte butikker inden for Coops kæder. Udbredelsen kommer til at ske stille og roligt, siger Poul Pedersen.

Det hænger også sammen med, at det er en langsommelig proces at opbygge forsyningsnettet af A2-mælk. For øjeblikket produceres mælken på to ejendomme: Hos Gert Hansen i Givskud og på en ejendom ved Herning.

- Men vi har den mælk, der skal bruges også til en øget efterspørgsel. De to ejendomme producere omkring 5000 kilogram om dagen og det rækker lidt endnu, siger Poul Pedersen.

Gert Hansens køer giver mælk de fleste mennesker kan tåle
Det siges om urmælk
Forskellen mellem Urmælk og "almindelig" mælk, kan hverken ses, lugtes eller smages, men Urmælk har de samme A2-egenskaber, som man også finder i mælk fra får, geder og bøfler og i modermælk.Nogle forskere tillægger forskellen mellem A1 og A2-proteinet en stor ernæringsmæssig betydning. Andre forskere mener det modsatte, men under alle omstændigheder er det en kendsgerning, at efterspørgslen af A2-mælk er stærkt stigende flere steder i verden.

Urmælk er den niende mælketype fra Thiese Mejeri.

Kilde: Thise Mejeri

Ost baseret på urmælk

Forbrugernes pæne modtagelse af den nye mælketype har fået Thise Mejeri til at gå i gang med at produktudvikle på mælketypen. I sensommeren vil man derfor kunne lægge en skive urmælkeost på sin bolle eller rugbrødsmad.

Bliver det også godt modtaget er vejen banet for yderlig en lang række produktudviklinger. På den måde kan forbrugerne siges at være med til at udvikle nye fødevarer.

- For os er det normalt at teste nye produkter gennem salg i Irmas butikker. Vi tror, at forbrugerne her er mere villige til at prøve nyt end andre forbrugerne. Vores erfaring viser også, at hvis kunderne i Irma tager godt imod et nyt produkt, så har det med tiden pæne chancer for at slå igennem i resten af landet, siger Poul Pedersen.

"Urmælk" er langt fra den første langsomt udviklende nyhed, Thise Mejer står bag. I 2006 forsøgte man med en islandsk licens at markedsføre "Skyr" på det danske marked. Der gik tre år, før produktet blev populært.