Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lokalt el-firma får flyene på vingerne

Direktør Ole Korsholm (th.) og tekniker Rolf Jessen fra firmaet Strøm Hansen ved en vejrstation, der er en del af deres arbejde at tjekke - fra efterårsferie til 1. maj. Man servicerer cirka 400 stationer landet over, og stationerne bruges til at vurdere, om der skal saltes på vejene. Foto: Mette Mørk

Lokalt el-firma får flyene på vingerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Strøm Hansens afdeling i Vejle sender svende og lærlinge til lufthavne i Norden.

Vejle: Hvis man ofte kører rundt i Vejle, så har man formentlig set bilerne fra Strøm Hansen. Der er nemlig en del af dem, og det skyldes, at den nordjyske el-virksomhed med hovedsæde i Nørresundby har en stor service-afdeling i Vejle.

Sådan har det været siden 1989. Dengang valgte man at etablere sig i Vejle, fordi man på den måde kunne komme tættere på kunder i hele landet.

- Dengang kunne det jo være en dagsrejse, hvis man skulle rejse ud til kunder, siger direktør og medejer Ole Korsholm.

I dag beskæftiger afdelingen i Vejle omkring 60-70 mennesker. Herfra styres også "Airport"-afdelingen, som har specialiseret sig i at servicere og stå for elektronikken i lufthavnes landingsbaner fra tårnet og ud. Det har man gjort i 30 år, og det er særligt i Norge, man har fat i lufthavnene.

Flybranchen er meget konservativ. Tingene skal være i orden. Derfor er det først nu, man begynder at komme med på LED.
Ole Korsholm, direktør i Strøm Hansen
Strøm Hansen
Virksomheden er en landsdækkende automations- og installationsleverandør, der producerer højteknologisk avancerede el- og systemløsninger til nordiske virksomheder.Strøm Hansen opererer fra fire forskellige lokationer i Danmark og råder over følgende afdelinger: Tavleproduktion. Automation og industriel IT. El-service. Entreprise. Trafikstyring. Airport. Alarmanlæg. Solceller.

Alt i alt beskæftiger Strøm Hansen i øjeblikket omkring 210 medarbejdere på landsplan, heraf 60-70 i Vejle, som er næststørste afdeling.

Konservative lufthavne

Det er efterhånden nogle år siden, LED-lys kom frem, men i lufthavnene har man tøvet med at skifte til de energibesparende løsninger.

- Lufthavnsbranchen er meget konservativ. Tingene skal være i orden. Derfor er det først nu, man begynder at komme med på LED, fortæller Ole Korsholm.

Strøm Hansens ekspertise på området har landet flere opgaver på udskiftning af lys i lufthavne - blandt andet også i Aalborg Lufthavn i 2016, hvor opgaven med at skifte indflyvningslys, tærskel- og baneendelys samt sidelys til to indflyvningssystemer blev sikret.

- Det giver forskellige udfordringer i en lufthavn, for man kan jo ikke bare lukke det hele ned. I forhold til en tre kilometer lang landingsbane sker der også et stort energitab i kablerne, og inden LED-lyset var varmen fra glødepærerne med til at holde lyset fri for sne. Det klarer vi med varmelegemer, når der er LED-lys i, fortæller Ole Korsholm om nogle af udfordringerne ved at stå for elektronikken på en landingsbane.

Selvom man har 30 års erfaring, er det først fra omkring år 2000, at nicheområdet for alvor har taget fart.

- En virksomhed på området gik konkurs, og vi så muligheden i det. Det gav mulighed for at komme ind på markedet ved den dengang nye lufthavn i Oslo, og i 2011 udvidede lufthavnen med en ny terminal, som vi også var med til, fortæller direktøren.

Mere service

Der har også været lufthavnsprojekter i Grønland og Færøerne, og opgaverne giver både svende og lærlinge mulighed for at blive udstationeret nogle måneder.

Lufthavnsområdet er dog et mindre område, og det er service- og projektområderne, som udgør størstedelen af aktiviteterne.

- Det, der er lidt særligt for os, er, at service udgør halvdelen af vores butik. Andre er typisk mere projektorienterede. I 1980'erne og 90'erne var det meget på kabelindustrien, men det var meget følsomt over for byggeri. Lige før finanskrisen valgte vi, at halvdelen skulle udgøres af service, hvor det før var 25 procent, siger Ole Korsholm, som ikke fortryder den beslutning.

- Service giver projekter og omvendt, slår han fast.