Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vibekes andefødder ændrer sig aldrig

Vibeke Dissing var i første omgang i tvivl, om hun havde lyst til at drive Duckfeet. I dag har hun ikke fortrudt det et øjeblik. Foto: Benny F. Nielsen

Vibekes andefødder ændrer sig aldrig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vibeke Dissing overtog skovirksomheden Duckfeet i 2004. Siden da er skomærket blevet populært som en modreaktion på de omskiftelige modetendenser. Vibeke Dissing voksede op i Ringkøbing, og for nylig opkaldte hun en sandal efter barndomsbyen.

Vejle: I 2004 fik Vibeke Dissing et tilbud. Det dansktyske ægtepar Claus og Inga Wiechmann, som grundlagde Claus og Inga WiechmannClaus og Inga WiechmannClaus og Inga Wiechmann Originale Danske Andefødder i 1975, søgte efter en arvtager. Men det skulle være en, der forstod idéen bag de karakteristiske sko - og de havde tænkt sig, at det skulle være Vibeke Dissing.

- Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle sige til det. På det tidspunkt arbejdede jeg som indkøber hos Eurosko, og jeg rejste verden rundt. Mit liv kørte i højt tempo, og jeg var ikke klar over, om jeg ville overtage en skovirksomhed, der var sådan lidt putte-nutte, fortæller Vibeke Nielsen.

Der gik tre måneder, før hun svarede på tilbuddet. Det skete sammen med hendes daværende mand Marcus Burghardt, og ligesom grundlæggerne var Vibeke dansk og Marcus tysk. Siden da har det lille skofirma været igennem en lang udvikling. Produktionen er blevet fordoblet, der er kommet nye udenlandske markeder til, og navnet er ændret til det internationale Duckfeet.

I dag sælger Duckfeet omkring 50.000 par sko om året, og 90 procent af dem havner i udlandet.

Et statement fra 70'erne

Skotypen andefødder havde sin storhedstid i 70'erne og i begyndelsen af 80'erne. Skoene er brede i snuden for at give tæerne plads, og læderet er økologisk og tykt, så det holder i mange år. Duckfeet har konsekvent holdt fast i andefødderne igennem mere end 40 år, og det er der en særlig grund til.

- Duckfeet er ikke til fals for modetendenser. Nogle år skulle skoene være spidse, så runde og så firkantede, men Duckfeet har altid haft den samme form. På den måde laver vores kunder et statement, når de køber dem og tager dem på fødderne. Enten elsker man dem eller også hader man dem, men der er intet midtimellem, siger Vibeke Dissing.

Skoene har navne som Aarhus, Sjælland og Fanø. De er opkaldt efter danske byer og stednavne, og den seneste model på stammen er sandalen Ringkøbing. Vibeke Dissing voksede op i Ringkøbing i, og det er en tid, hun stadig har mange gode minder fra.

- Jeg kan huske, da jeg gik på Alkjærkskolen med min søster. Det var er tid, som betød rigtig meget, og derfor tager jeg stadig på besøg i byen for at opleve den stemning Ringkøbing har, siger hun.

Claus og Inga Wiechmann

På et lille lager i Bredballe

Duckfeet ligger i Bredballe nord for Vejle. Der er tre ansatte udover Vibeke Dissing. På kontoret og det lille lager er stemningen let og hyggelig med fælles morgenmad og frokost hver dag. Et stort Danmarkskort står ved Vibeke Dissings skrivebord som inspiration til fremtidige skonavne.

- Vi tester selv vores sko i omkring et år inden, de skal ud i butikkerne, så er vi sikre på, at de holder og er behagelige at gå i. Samtidig diskuterer vi så, hvad vi skal kalde dem. Navnet skal nemlig passe helt perfekt sammen med skoens udseende, siger Vibeke Dissing.

Produktionen foregår på en fabrik i Polen, der har 60 ansatte. Her er andefødderne med det lille danske flag blevet produceret siden 80'erne. Læderet er hovedsageligt fra tyske køer, mens sålerne er lavet af rågummi, som importeres udefra Europa.

- Vi vil ikke lave billige sko. Det har aldrig været et mål, for vi skal kunne stå inde for kvaliteten og for, at skoene er produceret på ordentlig vis. Jeg har hørt om kunder, der har haft det samme par i 20 år, og det skal altid være muligt, siger Vibeke Dissing.

Splittede op i 2013

I 2013 gik Vibeke Dissing og hendes mand fra hinanden, og hun overtog firmaet i sin helhed. Siden da har Duckfeet bevæget sig ind på det amerikanske marked og er blevet stærkere i Australien, Kina og Japan. Sidste efterår begyndte Duckfeet at producere tasker, som er lavet af den samme tykke læder som skoene.

- Taskerne er blevet taget godt imod, og det er et område, vi gerne vil blive stærkere på. Vores produkter passer ikke ind i enhver butik, da de ikke passer til enhver smag.

Nu håber hun, at Duckfeet kan komme ind i Canada. Men selvom Duckfeet er populære, så er det ikke et mål at producere så mange sko som muligt.

- Vi er anderledes fra mange andre, og det er der nogle, der godt kan lide. Vores sko har været med på catwalken, og vi har været ude i nogle år, men jeg tror, at der altid vil være nogle, som kan lide at gå i Duckfeet, siger Vibeke Dissing.