Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Da den femte bilist snittede p-vagten, begyndte han at tage bilen på arbejde

Siden 2009 har Kent været parkeringsvagt i Fredericia. Derfor har han efterhånden godt styr på, hvor folk er slemme til at parkere ulovligt. Foto: Nikolaj Primdahl

Da den femte bilist snittede p-vagten, begyndte han at tage bilen på arbejde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kent fra Fredericia mener, at han har et dejligt job som parkeringsvagt. Og selvom han også møder ophidsede folk, kan han godt lide at vejlede byens bilister i reglerne.

Fredericia: Kent er godt i gang med at uddele en parkeringsbøde i Dronningensgade. Han står ved en sort bil, som slet ikke er parkeret med stor nok afstand til krydset ved Fynsgade.

Pludselig kommer en kvinde spurtende i retning mod bilen og fortæller, at der ikke var andre pladser i går aftes. En forklaring, som Kent hører ofte.

- Hun var nok 10-15 sekunder fra en bøde, siger parkeringsvagten til ElboBladet, som er taget med ham på en tur rundt til byens parkeringspladser.

Han er ikke ærgerlig over, at han ikke nåede at lægge girokortet i vinduesviskerne. Tværtimod. For ham er bøderne et nødvendigt onde i jobbet som p-vagt.

De typiske grunde til bøder
I 2016 blev der uddelt 4.273 parkeringsafgifter i Fredericia Kommune. I årene før fik bilisterne henholdsvis 4.813 og 3.905 bøder. Her er parkeringsvagten Kents bud på de fem typiske grunde til bøder.

1. Man gør, hvad de andre gør. Holder andre billister forkert, gør man det også selv.

2. Parkeringsskilte med pile op og ned, som folk ikke forstår. Et godt råd er at forestille sig, at man lægger skiltet ned. Så passer pilene.

3. P-skiven. Folk glemmer at sætte den manuelle, og ofte virker de elektroniske ikke. To p-skiver giver også en bøde.

4. Biler, som ikke holder ti meter fra et kryds. Den giver mange bøder.

5. Er der betalingsparkering, skal man have gyldig, synlig billet. Og det fungerer ikke at tjekke ud med det samme, for p-vagten tjekker gyldigheden.

Øretævernes holdeplads

Man bliver ikke populær på at give bøder. Det ved Kent godt, og det er også grunden til, at hans efternavn ikke er med i denne artikel.

- Der skal ikke være tvivl om, hvor folk skal gå hen med deres klage, og det er ikke hjemme hos mig, siger han med et smil.

Han er uddannet og har arbejdet som tømrer i mange år, og han har også været forbi Kriminalforsorgen som fængselsbetjent. Men da hans kone så, at kommunen søgte en p-vagt, slog han til, og i januar 2009 begyndte han i jobbet.

- Det er øretævernes holdeplads. Det kom lidt bag på mig. Jeg havde nok været p-vagt i to dage, da jeg var ude for at handle med familien, og så spurgte en person, om jeg var ude med blokken ved Føtex. Rygtet gik godt nok stærkt. Det første år eller to var lidt op ad bakke, for folk skulle lige finde ud af, hvad jeg var for en, og at der var kontrol i gaderne igen, siger Kent, som er overrasket over, hvor kendt et ansigt man bliver som p-vagt.

Ikke mere på cykel

På enkelte punkter vil han godt sige, at hans arbejde kan anses som farligt.

- Det er det jo nok til dels. Hvis man ikke har lært konflikthåndtering, er man virkelig på Herrens mark. Der er det verbale om, hvordan man kan snakke folk ned, når de er ophidsede. Men jeg har aldrig haft en fysisk konflikt, siger han.

Kent har dog haft ubehagelige episoder. Eksempelvis er en bil er kørt op på fortovet efter ham, da han kom gående, og til at begynde med cyklede han rundt i byen som parkeringsvagt. Men så var der fem episoder, hvor biler kom kørende bagfra og snittede ham.

- Det er derfor, at jeg ikke cykler mere, siger Kent, som nu kører rundt som parkeringsvagt i en bil.

Flertallet accepterer

Han har haft stor glæde af sine år som fængselsbetjent, som har givet ham en erfaring i at snakke med ophidsede folk.

- Jeg har lært, hvordan man skal læse folk. Jeg kan på afstand se ting på måden, som de går på, og har de et girokort i hånden, kan jeg godt regne ud, hvad vi skal snakke om. Så kommer tingene heller ikke som en overraskelse, siger Kent.

En enkelt gang er han blevet truet på livet af en mand, som forinden havde fået en bøde for at holde på fortovet. Men manden kørte væk igen, og Kent valgte ikke at melde det.

- Jeg kan godt forstå folks reaktioner. Jeg gider dog ikke at høre på, at de sviner mig til. Men langt, langt de fleste accepterer en afgift. Det er en promille, der hidser sig sådan op, siger Kent.

Et dejligt job

Hvor nogle nok vil undre sig over, hvorfor Kent gerne vil have et arbejde med at uddele bøder, ser han selv anderledes på det.

- Jeg kan jo egentlig godt lide jobbet. Det er et dejligt job. Men jeg synes ikke, at det er dejligt at give en afgift. Det er et nødvendigt onde, og det er noget, som jeg skal. Jeg kan godt lide at snakke med folk og vejlede dem, så de kan undgå det. Men hvis der ikke er nogen at vejlede, så er der ikke andet at gøre end at lægge en afgift, siger Kent.

Han har aldrig selv fået en parkeringsbøde, og han har et simpelt råd til byens bilister.

- Kig på skiltningen. Og hvis man ikke forstår skiltningen, så spørg p-vagten. Vi vil så gerne hjælpe med at forklare det. Og gerne før man gør noget forkert, siger han.