Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fredericias gamle lokomotiv-stolthed skrottes

E 978 var en attraktion i Fredericia i mange år, siden Tuborgfonden i 1979 købte og gav lokomotivet til byen. En flok entusiastiske jernbanefolk holdt lokomotivet flot vedlige i årevis, men kræfterne og pengene slap op. I december 2008 forlod lokomotivet Fredericia for at blive kørt i remisse i Randers. Privatfoto

Fredericias gamle lokomotiv-stolthed skrottes

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I 30 år gav litra E 978 minder om Fredericia som jernbaneknudepunkt. Kommunen overlod lokomotivet til Danmarks Jernbanemuseum, som nu er i gang at rydde ud af deres effekter, herunder E 978. Det har sat sindene i kog.

Fredericia: Det gamle lokomotiv E 978, som i mange år vidnede om Fredericia som jernbaneknudepunkt, er på vej til ophugning, frygter jernbaneentusiaster. Lokomotivet fik Fredericia foræret af Tuborgfondet i 1979, men den store og ikke mindst tunge gave skulle vise sig at blive en udfordring, som årene gik. Og nu bliver lokomotivet udfaset af Danmarks Jernbanemuseums samling.

Museet har gennemgået hele dets store samling af lokomotiver, vogne og andre effekter og besluttet at udfase 40 pct. af samlingen. Deriblandt E 978, som under stor polemik rullede væk fra Fredericia i 2008.

- På Danmarks Jernbanemuseum har vi i løbet af 2016-17 gennemgået vores samling af lokomotiver og togvogne. Udgangspunktet var en samling på ca. 330 enheder i museets besiddelse i 2013. Hver enkelt enhed er blevet vurderet i forhold til blandt andet historisk betydning og bevaringstilstand, oplyser museumsinspektør Gitte Lundager fra Danmarks Jernbanemuseum.

 

Balladen om 80 ton jernbanehistorie
Det fremgår af listen, at det er besluttet at bevare E 991 og E 994 - ikke E 978. Hvad der skal ske med maskinen, er endnu ikke afgjort.
Museumsinspektør Gitte Lundager, Danmarks Jernbanemuseum

Uvis skæbne

Gennemgangen betyder, at museet har besluttet at bevare knap 200 effekter som museumsgenstande eller rekvisitter, mens 77 genstande bliver udskilt af samlingen.

Danmarks Jernbanemuseum ønsker at fastholde en repræsentativ samling og sikre den bedst mulige bevaring af lokomotiver og vogne.

- Størrelsen af museumsgenstandene på Danmarks Jernbanemuseum stiller meget større krav i forhold til opbevaring end på de fleste andre museer, og derfor er det helt nødvendigt at reducere samlingen, forklarer Gitte Lundager.

Museet har offentliggjort en liste over, hvilke genstande der bliver bevaret, og den indeholder bl.a. det søsterlokomotiv, der er til E 978. Hvad der skal ske med E 978, er ikke endeligt besluttet, understreger Gitte Lundager.

Det har været muligt for jernbaneentusiaster at melde ind på overtagelse af effekter, og det træffes der afgørelse om til september.

- Det er vigtigt for museet, at vi ikke udskiller materiel, som kommer til at stå at forfalde, konstaterer Gitte Lundager.

Følelser i kog

Museets beslutning har sat følelserne i kog blandt jernbaneentusiaster. Der er sat gang i en underskriftindsamling mod reduktionen af samlingen på hjemmesiden underskrift.dk. Underskrifterne skal afleveres til Danmarks Jernbanemuseum i håb om, at man vil genoverveje beslutningen om at sige farvel til de mange genstande.

Fredericias gamle lokomotiv har sin egen facebook-gruppe E 978, og her følger man også spændt, hvad der skal ske med de mange ton jernbanehistorie.

Og E 978 kunne måske have fået en anden skæbne, hvis en dansk læge i 2008 havde fået lov til at købe lokomotivet af Fredericia Kommune og bruge det som udstillingsgenstand i et museum i Tønder.

Danmarks Jernbanemuseum fik E 978, og allerede da frygtede entusiaster, at lokomotivet ville ende som reservedele til dets to søsterlokomotiver.