Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Konsekvens af nye togproblemer med IC4: Fem må nu lade livet

En af de forreste plader fjernes fra det togsæt, der for øjeblikket er ved at blive skilt ad i Bombardiers store haller. Pladerne skal bruges som modeller, hvis der bliver brug for at producere reservedele til de tilbageværende IC4-tog. Resten af togstammen bliver skrottet. Foto: Lars Rasborg

Konsekvens af nye togproblemer med IC4: Fem må nu lade livet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Atter liv på togfabrikken Bombardier i Randers, når DSB giver fem IC4-tog kniven, ribber dem for reservedele og sender resten til skrot. Andre 77 IC4'ere skal gennem nyt eftersyn, hvad der giver store togproblemer - også her i landsdelen.

Vi piller omkring 500 specielle reservedele ud af IC4 togene, før resten kasseres.
Thorbjörn Jonsson, værkstedschef ved DSB.

Randers/Danmark: Fem IC4-togsæt er på vej ud på deres sidste rejse. Det bliver bare ikke på skinner.

I de gamle Bombardier-haller på Toldbodgade i Randers er DSB-folk i fuld gang med at ribbe de kostbart indkøbte tog for alle brugbare reservedele. Og det, der står tilbage, når "gribbene" er færdige med deres arbejde, bliver kørt til Grenå som skrot.

- Men først skal vi hente mange værdifulde reservedele i de uheldige togsæt, fortæller værkstedschef Thorbjörn Jonsson fra DSB og fortsætter:

- Vi piller omkring 500 specielle reservedele ud af IC4 togene, før resten kasseres. DSB købte midt i 00'erne 82 IC4 togsæt. Og det er de fem dårligste, der nu må lade livet.

Hvert togsæt tæller fire togvogne, vejer 160 ton og er 86 meter lange. DSB bruger selv alle de reservedele, der reddes ud af de udtjente IC4 tog.

De resterende 77 IC4'ere er pt. på værksted på grund af nye tekniske problemer. Det giver omfattende trafikale problemer for togrejsende i hele landet, men efter eftersynet er det meningen, at de 77 IC4'ere skal fortsætte i drift. Men de skrottes også i 2024, har DSB besluttet. Et ulykkeligt kapitel i selskabets historie, har DSB selv kaldt IC4-skandalen.

 

 

 

Graffiti fra virkeligheden

Et af togsættene venter på skinnerne udenfor den store hal i Randers på, at det bliver togsættets tur til at komme under behandling af DSB-folkene. Det er tydeligt, at det - og de andre IC4-tog i Randers - har været ude at køre: De er plastret til med farvestrålende og for udenforstående uforståelig graffiti.

- Det kommer altså meget hurtigt, når et tog tages i brug. Men jeg vil anslå, at de her tog kun har kørt et par tusind kilometer i alt, og de har stået her i Randers i to-tre år, siger Thorbjörn Jonsson.

Fra tog til reservedele

I løbet af årene har DSB løbende pillet reservedele i de kuldsejlede tog, men toget i venteposition står stadig med de fleste væg- og loftsplader, paneler, toiletter og kaffemaskiner på plads.

Meget ulig det tog, der netop er ved at blive splittet ad i hallen.

Her er stort set kun en tømt skal tilbage. Sæderne er væk, isoleringen skinner fra både lofter og vægge i selskab med løse ledninger, og toiletrummene står tomme.

Den store hal bliver langsomt fyldt op med brugte sæder, fjernede paneler og andre reservedele.

- En af opgaverne er også at mærke og registrere stumperne. Vi får så meget, at vi let ville kunne løbe vild i mængderne, siger Thorbjörn Jonsson.

Arbejdet med at demontere de fem togsæt varer frem til slutningen af juni. Og arbejdet udføres af orangeklædte DSB-folk, der til dagligt arbejder med præcist det modsatte.

- Det er lidt underligt at pille vognsættene fra hinanden. Vores almindelige arbejde er jo at sørge for, at togene kommer ud at køre, lyder det.

DSB har lejet sig ind i de tomme Bombardier-haller for at sikre sig den nødvendige plads til det omfattende arbejde.

Arbejdet med at demontere IC4 togene varer 3-4 uger pr. togvogn.

- Lidt længere tid for de første og formentlig lidt hurtigere for de sidste.

Hvordan de tomme, 86 meter lange kasser skal transporteres til skrot i Grenå er endnu ikke besluttet. Måske skal kasserne flyttes i fuld længde, måske skal de klippes op i mindre, mere håndterbare enheder. Men den 30. juni skal de sidste rester af fem IC4 tog være væk fra Randers igen.