Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vinderarkitekter grubler over Fredericia Vold og overdommere gør sig klar

I år 100 år siden Fredericia Vold blev fredet. Det markerede Museerne i Fredericia med en voldvandring torsdag. Samtidig er der lige nu bestræbelser i gang for at revitalisere fæstningsanlægget for over 30 millioner kroner. Man kan ikke så meget på grund af restriktionerne på fortidsmindet. Men nye broer over de senere gennemskæringer ved Kongens Port og Prangervej er to meget synlige ændringer, som det vindende arkitekthold i en stor konkurrence lægger op til. Fredericia Kommune har dog nogle bemærkninger, som lige nu tilrettes på tegnestuen. Foto: Peter Leth-Larsen

Vinderarkitekter grubler over Fredericia Vold og overdommere gør sig klar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Konkurrence om skarpere look til mindesmærke ind i ny fase. Tegnestue skal tage stilling til kommunes panderynker. Øverste fredningsmyndighed inddrages. Arbejdet måske i gang i 2018.

Fredericia: En respekteret københavnsk tegnestue vandt i marts den store konkurrence om en skarpere profil til Fredericia Vold og nyskabelser på det fredede mindesmærke. I det omfang statens kulturstyrelse og Fredericia Kommunes økonomi tillader det.

Nu går arbejdet - hvis første etape er støttet af 32,5 millioner kroner fra den stenrige A.P. Møller Fonden - ind i en ny fase.

Det fortæller arkitekt, Louise Thaysen Raun, Fredericia Kommune:

- Den egentlige høring løb til 6. juli, og nu er alle kommunens bemærkninger og anden feedback fra borgere sendt over til vinderne af konkurrencen, Erik Brandt Dam Arkitekter.

Den mørke vold: Kondiløbere skal nok vænne sig til det
Skal stål indtage volden?
Det såkaldte cortenstål, der foreslås anvendt til nye broer, sidevægge og spunse på Fredericia Vold, ruster - men kun langsomt - og er vejrbestandigt.Amerikanske US Steel Co. bragte cortenstål på markedet i 1964. Ordet kommer af corrosion resistant high tensile steel.

Når stålet udsættes for regn, sol og vind, dannes der hurtigt et mørkebrunt rustlag, som nedsætter korrosionshastigheden (rusthastigheden) fire til otte gange i forhold til blødt stål.

Mange begrænsninger

Tegnestuen skal så tilrette sit skitseprojekt.

Og Fredericia Kommune skal prioritere, hvad der kan laves i første etape. Hvad der er midler til. Hvad går Slots- og Kulturstyrelsen med til. Styrelsen er på vej ind i projektgruppen, hvor kommunen i forvejen sidder. Styrelsen har reelt det sidste ord, fordi Fredericia Vold er fredet. Man må ikke så meget med en minidozer og motorsav deroppe.

Det tilrettede skitseprojekt er færdigt i år, regner Louise Thaysen Raun med.

- Undervejs orienterer vi fonden, og så skal arbejderne i første etape projekteres og i udbud. Håbet er, at vi kan gå i gang på volden i 2018, siger hun:

- Og ambitionen er, at første etape skal være realiseret i 2020.

Skal port lukkes?
Ud over lys på Fredericia Vold og broer over Kongens Port og Prangervej skal Fredericia Kommune og Erik Brandt Dam Arkitekter de kommende måneder blandt andet også diskutere Landsoldatpladsen i det tilrettede skitseprojekt, der danner grundlag for de egentlige arbejder på fæstningsanlægget.Arkitekterne har foreslået at lukke Danmarks Port for kørende trafik og indrette pladsen uden for til turistbusparkering. Inden for giver det rum til en større Landsoldatplads, men kommunen er ikke enig i fordelen ved at sløjfe denne hovedfærdselsåre.

Kongens Port: Om igen...

To nye broer over gennemskæringerne af Fredericia Vold ved Prangervej og Kongens Port er de mest iøjnefaldende nyskabelser i vinderprojektet.

Broerne sikrer, man kan gå hele vejen rundt på det 330.000 kvadratmeter store fæstningsanlæg fra 1600-tallet. Det største af sin art i Nordeuropa, som her i 2017 kan fejre 100-året for sin fredning efter endt militært brug.

De nye overgange og sidevæggene i gennemskæringerne ved Prangervej og Kongens Port vil arkitekterne lade udføre i såkaldt cortenstål. Det er mørkt og ligner et glat hug ind i jorden i voldens indre. Ved Kongens Port har der tidligere gået en bro over vejen, mens volden blot blev gennembrudt ved Prangervej i 1918 i forbindelse med Sjællandsgades forlængelse. Cortenstål skal ifølge vinderforslaget tillige anvendes som enorme spunse nedbanket i siderne på de nyere jorddæmninger, som i dag fører ind gennem volden ved den gule Danmarks Port og den røde Nørre Port. Stålspunse vil signalere en bro uden dog at være det, påpeger Erik Brandt Dam Arkitekter.

- En af de vigtigste bemærkninger, vi har gjort som kommune - forklarer arkitekt Louise Thaysen Raun - er, at vi ikke synes, de helt har gjort rede for, hvordan trafikafviklingen ved Kongens Port sikres bedre, når der kommer den nye gennemskæring:

- Der skal stadig gøres noget ved oversigtsforholdene.

Bro og sidevægge ved Kongens Port har heller ikke samme arkitektoniske niveau som gennemskæringen ved Prangervej, gjorde dommerne opmærksom på, da den københavnske tegnestue vandt den prestigefyldte konkurrence i foråret.

Quiz: Hvor godt kender du volden?