Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Banedanmark svarer ikke særlig konkret på kritik

Som det eneste forslag til linjeføring kommer Farrelinjen ind fra nord direkte til lufthavnens passagerterminal. Dermed slipper lufthavnen for at få gravet hele området nord for startbanen gravet op. Det er i øvrigt også her, parkeringspladserne findes. Illustration: Banedanmark

Banedanmark svarer ikke særlig konkret på kritik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

"Der er ingen grund til at tro". Det er det tætteste, Banedanmark kommer et konkret svar på den kritik, der er blevet rejst af netop Banedanmark.

Give: Banedanmark har reageret på den kritik, som "Arbejdsgruppen Åst - Mørup - Gadbjerg" har rejst af netop Banedanmarks svar til Folketingets trafikpolitikere og transportministeren.

Det var et svar, der foranledigede politikere og ministre til at acceptere, at Banedanmark ikke ønskede at foretage en vvm-undersøgelse af en linjeføring fra Vejle til Billund via Farre. Det er en løsning, som arbejdsgruppen selv mener er billigere og bedre for mennesker, natur og for den trafikale infrastruktur.

Påstanden om, at Banedanmark har flyttet på linjeføringen i forhold til arbejdsgruppens forslag, afvises ikke. Men:

- I det aktuelle tilfælde har vi modtaget udkast til en linjeføring. Denne har vi I samarbejde med vores tekniske rådgivere omsat til en linjeføring, der tager hensyn til de regler, der er for at projektere en jernbane - eksempelvis hvor skarpe sving, der kan være på jernbanen, og hvorledes den kan placeres i landskabet. Dette betyder, at den linjeføring, vi har vist, ikke er fuldstændig identisk med det input, vi oprindelig har modtaget. Men efter vores opfattelse har vi været loyale over for det modtagne forslag, siger Betina Lose, Sektionschef i Anlægsudvikling i Banedanmark

Arbejdsgruppe: Banedanmarks redegørelse til trafikpolitikere var fyldt med fejl
Udgiften til en vvm-undersøgelse af Farre-linjen har Banedanmark tidligere oplyst er på cirka en million kroner. Det er småpenge i forhold til den besparelse på mere end 100 millioner kroner som vi kan opnå, hvis vi vælgere Farre-linjen frem for de to Jelling-løsninger.
Jørgen Braad

Økonomien skiller

- Det er usandt. Linjeføringen er blevet flyttet uden grund, og det har medført en placering alt for tæt på flere boliger. Hendes løse påstand om, at vores linjeføring ikke er teknisk korrekt, holder ikke. Vores oprindelige Farre-linjeføring opfylder både horisontalt og vertikalt de krav, der i banenormerne stilles til maximale radier på skinnekurverne, siger Jørgen Braad.

Han er ingeniør og har tidligere beskæftiget sig med store projekter og anlæggelse af nye trafikårer. Han har derfor også et godt blik for økonomien i store projekter.

Netop økonomien er også et punkt, der adskiller arbejdsgruppen og Banedanmark. Hvor arbejdsgruppen konsekvent har lagt tal frem for alle fire linjeføringsforslag, har Banedanmark lige så konsekvent undladt at lægge tal frem.

I Banedanmarks svar til politikerne sidste efterår, var der således heller ingen konkrete tal. Men alene en bemærkning om, at en Farrelinje ville blive for dyr.

- Hvad begrunder Banedanmark det på, har vi spurgt.

- Der er ingen grund til at tro, at anlægget bliver billigere i Farreløsningen end i Gadbjergløsningen. Tværtimod forventes den at være dyrere. Farreløsningen giver samme behov for dobbeltsporsudbygning på den eksisterende bane til Vejle. Farreløsningen kræver endvidere cirka 0,5 km mere nyanlæg end Gadbjergløsningen, og der er ikke væsentlige forskelle i terrænforholdene, siger Betina Lose.

- Betina Lose svarer ikke konkret, men "tror ikke" det bliver billigere. Hun glemmer i sin kommentarer, at Farre-linjen over en strækning på cirka 3 km fra Gadbjerg skal anlægges ved siden af den eksisterende Herning-bane, og det er billigere at anlægge end et helt enkeltspor, siger Jørgen Braad.