Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Ungerne skal med: Kulturarv i børnehøjde vækker opsigt

Monumentområdet kan faktisk bruges som både legeplads og klasseværelse. Det vises her af tre elever: Alberte Hedegaard Thomsen, Marie Engmark og Caroline Brejnbjerg, alle fra Bredagerskolen. Foto: Mette Nørregaard Christensen

Ungerne skal med: Kulturarv i børnehøjde vækker opsigt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Videncentret i Jelling er i et udviklingsarbejde med museer og daginstitutioner, der følges opmærksomt af undervisere

Jelling: Kan vi nå ned til førskolebørnene?

Kan vi nå ud over kommunegrænsen?

Eksempler på to af de spørgsmål, som de har stillet sig på det nationale videncenter for historie og kulturarvsformidling i Jelling, også kaldet Historie Lab.

Svaret på begge spørgsmål er ja. Og arbejdet henimod svarene følges opmærksomt. Det ender som en bog, en videnskabelig artikel og et legekatalog, der bliver skelsættende, forudser Lars Kjær fra Historie Lab.

- Det er startet i det små her, Vejle og Odense Kommuner gik med, og nu breder det sig til hele landet. Det er det mest vidtgående, vi har med til endnu. Det inddrager 9-10 kommuner, 20 institutioner og tre university colleger - i Jelling, Nordjylland og på Sjælland, siger han.

Skal man arbejde med runer, skal man finde en moderne vej til dem, for eksempel ved at starte med at tale om tatoveringer.
Lars Kjær
Den røde tråd
Den røde tråd i Historie Labs virke sikres via tre programmer, der tilsammen skal styrke børn og unges brug af historie og kulturarv og deres evner til at gøre det:Historie, didaktik og kulturfag udvikler metoder i historie og andre kulturfag i grundskole og ungdomsuddannelser.

Skole og kulturarv styrker samarbejde mellem skoler og museer samt brug af alternative undervisningssteder.

Pædagogisk kulturlaboratorium udvikler via eksperimenter samarbejde mellem børn, pædagoger, uddannelsessteder og museer.

Afsmitning

Det er oplagt, at det begynder i Jelling, hvor videncentret har et nært samarbejde med pædagoguddannelsen. Der uddannes de, der i fremtiden skal ansættes i institutionerne. Men kan man også vække nysgerrighed direkte i institutionerne allerede nu?

- Vores interesse er, at der kommer partnerskaber op at stå og få dem beskrevet. Hvad synes børn, museer og pædagoger og hvad kan vi lære af det? Hvordan kan vi pirre nysgerrigheden ude i institutionen? Kan vi få mødet og fordybelsen med kulturarven til at vare noget tid, så vi giver børnene et flow og tager et opgør med usammenhængenheden, forklarer Lars Kjær.

Går begge veje

Institutionerne får en aktivitet, museerne får gæster. Men museerne vil også gerne blive klogere, så de er opsatte på at komme ud i institutionerne bag efter for at evaluere besøget. Fordi det giver viden til at udvikle museerne, så de kommer børnene i møde og ikke fremstår som noget støvet stads for nørder. Udbytte og interesse i projektet går begge veje.

En af de nye ting i denne sammenhæng hedder æstetiske læreprocesser. Mette Nørregaard Christensen fra Historie Lab forklarer:

Kroppen husker

- De ting, der tager lang tid, er under pres i disse år. Nu prøver vi at give det en særlig opmærksomhed. Førskolebørn kan få en forforståelse af tingene. De ved med kroppen, at kælkebakken (Sydhøjen) er høj. Dét, vi lærer med kroppen, betyder meget på længere sigt.

- Man kunne godt sætte sig i selen for at skabe lidt mere æstetik rundt omkring. Det er vigtigt, hvad for rum børn er i, siger Mette Nørregaard Christensen og citerer to videnskabsfolk:

"Bag enhver erfaring er en aktiv handling", skriver John Dewey.

Merleau-Ponty siger: "Bevidsthed er ikke kun noget, der sker gennem hovedet, det kommer også gennem kroppen." Det kan "oversættes" til: Man bliver påvirket af det rum, man er i. Så hvad sker der med vore unger i betonskoler og barakbørnehaver?

Den langsomme kultur

Hvis ikke alt skal ende i flygtighed og it, så skal der arbejdes med langsomheden. Museer kan noget helt specielt. At være kreativ er at arbejde længe med tingene. Vi arbejder med, hvordan vi skaber den langsomme kultur, siger Lars Kjær.