Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Design: Årtier i balance og bevægelse

Atelieret, hvor Ole Flensted designer og skaber uroer. Det er også her Christine Kit Flensted er i uromager-lære hos sin far. Indtil videre har de udviklet uroen "Kontrapunkt" sammen. Foto Michael Svenningsen

Design: Årtier i balance og bevægelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Uroer. De seneste år er mobiler blevet mere og mere populære, men fynske Flensted Mobiles har i årtier og generationer skabt dansk design i bevægelse og balance. Nu er tredje generation af Flensted-familien gået i uromager-lære.

Flensted mobiler er historien om, hvordan tre storke blev til en verdensomspændende eksportsucces af dansk design. Om hvordan tre generationer af Flensted'er har skabt mobiler i bevægelse og balance og om noget så gammeldags som en familievirksomhed, der går i arv. Historien indeholder en butterfly af træ, et ballonskib og masser af elefanter.

 

Lad os starte fortællingen set fra et firkantet bord med et hul i midten. 

 

Christian Flensted, virksomhedens grundlægger, var med sin søns ord "finurlig". Hans skrivebord står stadig i Ole Flensteds atelier og beviser påstanden. På en lav drejende kontorstol kunne Christian Flensted have gang i flere arbejdspladser på en gang fra midten af det specielle bord. Finurligheden tog han med i sine mobile-design med balloner, fugle, gravide hvaler, søheste og de tre storke, der startede det hele.

 

- Min far klippede tre storke og hang dem op i halmstrå til min lillesøsters dåb. Det var i 1953. Året efter startede mine forældre virksomheden op i deres lejlighed i Aalborg. Uroerne blev produceret ved spisebordet, og lageret var under sofaen, siger Ole Flensted.

 

Men Christian Flensteds første uroer var mere end bare finurlige. De havde også enkle, stramme og grafiske elementer, og selv om der er referencer til den amerikanske skulptør Alexander Calder i Flensteds kollektion, skriver de første mobiler sig ind i 50'erne og 60'ernes danske design tradition. En af dem skrev sig endda ind i Hollywoodshistorie, da Flowing Rhythm fra 1955 prydede scenografien bag Elisabeth Taylor og Richard Burton i filmen "Who's Afraid of Virginia Wolf?".

Fremtidens mobile

Efter 28 år ved roret overlod forældrene Christian og Grethe Flensted virksomheden til den ægte ballonskipper Ole Flensted i 1982. Allerede i 1970 havde han tegnet sin første uro: Futura. Og med den begyndte en ny, mere grafisk og enkel linje i mobilernes design, der dog stadig har det umiskendelige Flensted-udtryk. Op gennem 70'erne, 80'erne, 90'erne og 00'erne kom der nye mobiler til. Og de skiftende trends afspejler sig i Flensteds katalog fra kraftige 80'er- og 90'er-farver til lyst træ og sart metal i 10'erne.

Og nu er Ole Flensted, der selv blev oplært til uromager af sin far, ved at lære datteren Christine Kit Flensted håndværket bag det balancerende og bevægende design. Over arbejdsbordet (et almindeligt rektangulært ét) i atelieret i Brenderup har de sammen skabt mobilen "Kontrapunkt" sidste år.

Men inden vi når frem til nutiden og Christine Kit Flensteds overtagelse af virksomheden 2. april 2017, skal vi igennem nogle af de 35 år med Ole og Aase Flensted som henholdsvis uro-designer og salgschef.

Balloner og elefanter

Ole og Aase Flensted bor på den gamle fattiggård, som også har været Flensteds hovedkvarter siden 1972. De er helt bogstavelig talt omgivet af deres arbejde. Fra sofaen i stuen kan man tælle 14 uroer - lige fra 50'ernes "Science Fiction" til 10'ernes "Guggenheim New York". Mens Ole Flensted med træbutterflyen var uromager og virksomhedsleder, brugte Aase Flensted sin uddannelse indenfor kunsthistorie og sprog til at skabe kontakter i hele verden. Som salgschef åbnede hun eksportmarkeder og skabte muligheder for de dansk designede mobiler.

Mobilerne fandt forsiden af Vogue, og de indtog museumsbutikker som Guggenheims i New York, hvor de millioner af besøgende kan købe en bevægelig og balancerende kartonudgave af museet med hjem.

Samtidig med at Flensted-mobilerne flyver verden rundt, begyndte familien at flyve ballonskib. Ole Flensted er selv skipper og designer på virksomhedens store vartegn og langt største mobile, et farverigt ballonskib med tolv sorte elefanter - en reference til Flensteds og Oles mest populære mobile "Elefantkomsammen".

Og sådan er virksomheden og nogle gange dens design, sådan lidt et cirkus, mener familien. Eller "komplet sindssygt", som Aase Flensted smilende beskriver det.

Tredje generation

Nu er det Christine Kit Flensteds tur til at tage ballonskipperkursus. Hun overvejer det i hvert fald her et par måneder efter, at hun officielt overtog virksomheden fra sine forældre. Hun var egentlig professionel musiker, men kunne ikke bære, at andre skulle overtage barndomshjemmet og mobileværkstedet i Brenderup. Så hun tog en bachelor fra Copenhagen Business School, for at ruste sig selv til en verden af branding og design.

Og på atelieret får hun det sidste af den nødvendige uddannelse i uromager-lære hos sin far, som han var det hos sin far. Her lærer hun at skabe design, der er i både balance og bevægelse. Og lidt cirkus.