Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Topskole: Derfor klarer vi os så godt

Emma Høyer Hauschildt og Jeppe Lykke Pallesen er enige med skolens viceskoleleder, Henrik Jørgensen, i at forholdet mellem lærere og elever spiller en væsentlig rolle for, hvor godt eleverne lærer. Foto: Jacob Schultz

Topskole: Derfor klarer vi os så godt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Viceskolelederen på Kongsbjergskolen glæder sig over skolens flotte placering i undersøgelse af skolernes undervisningseffekt. Stor fokus på faglighed og tætte bånd til eleverne er blandt årsagerne.

Kolding: Det er ikke tilfældigt, at Kongsbjergskolen i Lunderskov igen i år indtager en flot placering på listen over undervisningseffekten på alle landets skoler og topper listen over Koldings skoler.

Det forklarer skolens viceskoleleder Henrik Jørgensen og fremhæver, at skolen i flere år har været gode til at gøre eleverne dygtigere, end man kunne forvente ud fra deres sociale baggrund.

- Vi har stort fokus på fagligheden. Vi sætter ord på det og siger det til hinanden, blandt andet når vi planlægger skoleåret. Jeg ved ikke, om det kommer ekstra igennem, når vi siger det højt, siger han.

Men også andre ting spiller ind. En stor del af lærerne underviser i deres linjefag, og så rokerer man på Kongsbjergskolen nogle gange rundt på timerne, så man i perioder for eksempel har givet eleverne en ekstra tysktime eller en ekstra fysiktime om ugen.

Han understreger, at eleverne ikke lærer godt, hvis de ikke trives, og derfor lægger han og de andre ansatte på skolen vægt på, at eleverne skal have det godt med at gå i skole og på et godt undervisningsmiljø.

- Vi tager eleverne alvorligt. Dem, der f.eks. stikker ud og har nogle udfordringer, tager vi alvorligt. Vi står ikke bare og skælder dem ud. Vi sørger for at have en dialog med dem. For mange betyder det, at hvis man har respekt for hinanden, så tager man det alvorligt. Jeg synes, vi har en fornuftig balance mellem faglighed og trivsel, siger Henrik Jørgensen.

Skoleelever: Sådan bliver vi dygtigere i skolen