Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lidl i Vejle har fokus på madspild

Jan Henriksen, butikschef i Lidl i Vindinggårdcenter, vil ikke længere friste kunderne til at købe lidt for meget af de gode tilbud. Foto: Benny F. Nielsen

Lidl i Vejle har fokus på madspild

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De fleste af os kender det fra os selv.

Vi ser et godt tilbud og køber så stort ind, at vi ugen efter må smide noget ud.

Madspild.

Det har Lidl i Vejle besluttet sig for at lave om på.

Det betyder blandt andet en række nye tiltag, som skal hjælpe kunderne til kun at købe den mængde madvarer, man reelt har brug for - også selv om en vare er på tilbud.

Et af de nye tiltag hedder "Forlæng dit tilbud". Kort fortalt går det ud på at give kunderne mulighed for at strække et godt tilbud over to uger.

- I denne uge har vi for eksempel kylling på tilbud. Ved at udlevere en rabatkupon, som giver mulighed for at købe ugens udvalgte tilbudsvare til samme gode pris i den efterfølgende uge, behøver kunderne ikke længere at hamstre de ting, vi har på tilbud, siger Jan Henriksen, butikchef i Lidl i Vindinggårdcenter.

Han nævner, at det gælder for varer med kort holdbarhed som for eksempel mejerivarer, frugt og grønt, frisk brød og fersk kød.

- Erfaringerne fortæller os, at det er dét, kunderne køber ekstra af, når de er på tilbud.

- De fleste af os kender situationen, hvor man bliver fristet til at købe lidt for meget af et godt tilbud, som man efterfølgende bliver nødt til at smide ud, fordi man ikke når at få varen brugt, siger Jan Henriksen.

Selina Juul fra "Stop Spild Af Mad" roser Lidls initiativer. - Tilbudene i supermarkederne har en utrolig stor påvirkning på forbrugernes adfærd.

- I kampen mod madspild er det vigtigt ikke at friste forbrugerne til at købe mere, end der er behov for, siger Selina Juul.

Nedsættes i god tid

"Forlæng dit tilbud" er ikke det eneste initiativ i Lidls indsats mod madspild.

Lidl sætter varerne ned op til fire dage før sidste salgsdato. På den måde har kunderne bedre tid til at bruge varerne derhjemme.