Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


V: IC4-toget vil aldrig komme til at afløse IC3

De gamle IC3-tog skal fortsat bringe danskerne frem på de skinner, som IC4 skulle have kørt rundt på forlængst. Arkivfoto

V: IC4-toget vil aldrig komme til at afløse IC3

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

TRAFIK - Både politikere, eksperter og DSB har mistet troen på, at IC4-toget nogensinde kommer til at afløse IC3-toget i togtrafikken mellem Øst- og Vestdanmark. Det skriver Jyllands-Posten.

Venstre kritiserer den tidligere S-ledede regering for ikke for længst at have aflivet IC4, mens SF og S kritiserer den nuværende regering for ikke at følge planen fra Togfonden om bl.a. at sætte mere gang i en elektrificering af tognettet.

Intet ser ud til at virke på det skandaleramte tog, der skulle have været køreklar i 2006. Efter at have fået bremserne til at virke, er det nu bl.a. dørene, der ikke kan lukke, og trinbrættet der ikke kan trækkes ind, og så er det umuligt at koble togvognene sammen uden at bruge lang tid. Derfor bliver de IC4-tog, der trods alt kan køre, næsten ikke brugt mellem København og Aarhus, hvilket var planen.

De gamle tog er over 13 gange så effektive

Ifølge den reviderede indsættelsesplan, der blev præsenteret i juni sidste år, skulle IC4-togene i dag i gennemsnit kunne køre 12.500 km uden at gå i stykker. De seneste tal viser, at togene i marts kun klarede 4.354 km, inden de igen stod stille. Dermed er de 20-25 år gamle IC3-tog mere end 13 gange mere driftsikre.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, er ikke i tvivl:

"IC4 kommer aldrig på sporet. Det eneste rigtige vil derfor være en kontrolleret udrangering."

Milliarder kan være spildt

Pihl Lorentzen, frygter, at en del af de 6-7 mia. kr., der er brugt på IC4, er spildt. Han mener, at man allerede i 2011 burde have skrottet IC4 efter at have modtaget en rapport fra konsulentfirmaet Atkins, der konkluderede, at IC4 grundlæggende var sundt, men at der var tekniske problemer, der dog ville kunne løses.

Atkins skrev, at IC4 burde videreføres, og at toget, ved at afsætte ekstra midler til forbedringer, kunne indsættes i landsdelstrafikken som planlagt. DSB mente, at det var en fair beskrivelse. Kristian Pihl Lorentzen er uenig.

- Rapporten talte om store usikkerheder og risici - derfor burde den politiske konklusion dengang have været en udfasning af IC4. Men regeringen valgte at gå videre og indgik med DSB sidste år en ny, 10-årig kontrakt, hvor IC4 indgår," siger Pihl Lorentzen til Jyllands-Posten.

Dyhr: IC4 var en fejl, vi skal over

Både Socialdemokraterne og SF er også godt trætte af IC4. SF's tidligere transportminister, partiformand Pia Olsen Dyhr, tror heller ikke længere på IC4:

- IC4 var en fejl, som vi skal over hurtigst muligt. Derfor skal vi have elektrificeret hele tognettet, og så må vi købe dobbeltdækkere og eventuelt ekstra lokomotiver i en overgangsfase."

Transportordfører Rasmus Prehn (S) er enig, men mener, at man i en overgangsperiode er nødt til at bruge de af IC4-togene, der kan køre.

I 2014 kom en ny konsulentrapport - denne gang fra firmaet Prose, der anbefalede, at man færdiggjorde IC4. Rapporten anslog, at IC4-togene kunne komme til at køre ved at investere ca. 111 mio. kr.

LA: DSB og konsulenter har snydt

Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen, mener, at både DSB's ledelse og de konsulentfirmaer, der har evalueret IC4-toget, har snydt:

- Det var løgn og svindel, da vi senest i 2014 fik at vide, at IC4 sagtens kunne køre. Det svarer til at sælge en bil efter at have pillet ved kilometer-tælleren.

Lige nu kører 30 af de 82 indkøbte IC4-tog - samme antal som i juni sidste år. Planen er, at 77 tog skal være i drift i 2019, men det tror ingen længere på.