Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Den lille kaffebar klarer sig mod de store


Den lille kaffebar klarer sig mod de store

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stress fik Henning Klausen til at trække nødbremsen og forlade en lederstilling i speditionsbranchen. Han åbnede i stedet en kaffebar, som er blevet mange vejlenseres faste mødested.

Henning Klausen åbnede for fem år siden Kaffebaren på Rådhustorvet i Vejle. 10 måneder efter rykkede Lagkagehuset ind få meter fra hans 30 kvadratmeter lille kaffebar og siden fulgte Baresso lige overfor.

I dag er Starbucks også en del af gågademiljøet, men trods konkurrencen fra mastodonterne har den 50-årige vejlenser skabt en sund forretning, der siden er udvidet til dobbelt størrelse.

Her fortæller han hvilken filosofi, han driver sin forretning efter.

1
Henning Klausen tjente ingen løn de første par år, men forblev tro mod sit koncept og har skabt en lille oase, hvor folk, der ikke kender hinanden, har et fællesskab ved at tilbringe tid på Kaffebaren. Foto: Michael Svenningsen

- Jeg havde et lederjob i speditionsbranchen og skulle skifte bane på grund af stress. Jeg gik til psykoterapi i Aarhus og gik hver gang ind på en lille kaffebar deroppe. Jeg havde altid haft drømmen om at blive herre i eget hus, og inspirationen fandt jeg i kaffebaren. Som nystartet skal du tro på det setup, du vælger. Mange var skeptiske og sagde, at Vejle var for lille til en kaffebar. Men jeg blev ved med at være tro mod mit koncept hele vejen igennem. Du skal dog have en stærk familie bag dig, for de 18 måneder trak jeg ingen løn ud.

2

- Via den rummelighed, vi har skabt i Kaffebaren, har vi formået at få et bredt kundesegment, hvor der er plads til alle. Ung som gammel. Høj som lav. Recepten for mig er at være åben over for alle typer af kunder og give dem en god service. Jeg interesserer mig for kunderne uden at blive nysgerrig. Hvis der kommer en ung fyr og drikker en kop kaffe, inden han skal til eksamen, spørger jeg næste dag, hvordan det gik.

3

Når jeg ansætter folk, er et af kriterierne, at de har humor. Vi skal have det sjovt her. Det er et vigtig parameter, for det smitter af på kunderne, hvis vi driller hinanden bag disken. Man skal også kunne give kunderne et positivt modspil, så det ikke bliver kedeligt at komme her.

4

Min kaffebar skal ikke være større, og jeg skal ikke åbne flere. Jeg har fået flere opfordringer på at lave lignende kaffebarer i nabobyerne, men det har jeg ikke lyst til, for du kan ikke skabe den samme ånd to steder. Det er fantastisk at have skabt en oase, hvor folk, der ikke kender hinanden, får et fællesskab og derved lærer hinanden at kende.

5

Interessen for mindre steder, der nørder med tingene, er blevet større og større, og jeg sætter en ære i, at kvaliteten er i top. Mine ansatte får ikke lov til at lave kaffe, før jeg er sikker på, at den er der. Det kan godt tage måneder. Og ingen her står og kigger ned på mobilen, når kunderne kommer ind ad døren. Vi er til stede og interesserede.