Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kommunen har hældt 300 millioner kroner i havnen

Vejles borgmester Jens Ejner Christensen (V) hamrede den første pæl i havnebunden. Pælen skal bære den sidste del af promenaden ved havnekanalen i den nye havnebydel. Foto: Morten Pape

Kommunen har hældt 300 millioner kroner i havnen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Siden 2010 har nordkajen forvandlet sig fra nedslidt havneområde til helt ny bydel med kanal, ny lystbådehavn og masser af boliger

150.000 kubikmeter mudder
I 2009 vedtog byrådet en masterplan for udviklingen af nordkajen. Grunden blev købt af Vejle Havn.Salg af byggeretter i 2010 til Kirk Kapital, Pension Danmark og boligforeningen Østerbo satte gang i arbejdet med havnekanal, moler og ny lystbådehavn.

Undervejs er der blandt andet fjernet 150.000 kubikmeter mudret havnebund for at sikre den nødvendige dybde i lystbådehavnen.

Et af de seneste projekter er en 300 meter lange pier, der strækker sig syd for lystbådehavnen. Her bliver der officiel adgang, når Kirk Kapitals hovedkvarter åbner i 2018.

Vejle: Byen vender bagdelen mod fjorden.

Det var den daværende formand for sejlklubben Neptun, Preben Werther, der en solrig majdag for 11 år siden kom med udtalelsen. Han havde inviteret avisen på besøg på lystbådehavnen for at sætte skub i debatten om byens nedslidte lystbådehavn for enden af nordkajen.

Formandens udtalelse var med til at sætte skub i udviklingen på Vejle Havns nordlige finger. Siden har kommunen hældt omkring 300 millioner kroner i havnen - billedligt talt. Og nu vender byen ansigtet mod den smukke fjord og trafikanterne på broen.

Nu nærmer arbejdet sig afslutningen. I går hamrede borgmester Jens Ejner Christensen (V) symbolsk en lang stålbjælke i den bløde bund for enden af den nye havnekanal. Den skal bære sidste del af den mole, kommunen har anlagt langs kanalen.

Gamle penge skal bruges til at give østbyen et løft

Borgmester Jens Ejner Christensen fjernstyrer pælerammeren for enden af havnekanalen

Tre projekter

- Vi anlægger en plads til afslapning og sætter samtidigt gang i anlægget af en del af supercykelstien og renoveringen af Dyrskuevej, lød det fra borgmesteren, inden han fjernstyrede den store pælerammer.

I sin tale takkede Jens Ejner Christensen beboerne i den nye havnebydel for deres tålmodighed. De første flyttede ind i Pension Danmarks byggeri Kanalfronten ved molen for efterhånden fire år siden:

- I har boet side om side med en byggeplads i alle de år. Tak fordi I har holdt ud, lød det til den pæne flok beboere fra Kanalfronten, Stævnen og Østerbos Havnebo, der havde samlet sig på de store betonfliser foran bydelens seneste projekt, Pension Danmarks Kanaltårne.

To milliarder kroner

Byggeriet er et af de projekter, der ikke just har vakt jubel i lokalområdet. Især beboere i Østerbos afdeling kæmpede hårdt for at få tårnene flyttet længere væk for at undgå spærret udsigt, indkik og skygge. Arkitekturen har også fået hug i et område, der lægger areal til Bølgen og Olafur Eliassons ikonbyggeri til Kirk Kapital.

Mens kommunen har brugt 300 millioner kroner på deres del af udviklingen - penge, der for en stor dels vedkommende er hentet ind ved grundsalg i området - lyder vurderingen fra kommunaldirektør Niels Ågesen, at private har bygget for to milliarder kroner i den nye bydel.

Og byggeriet er langt fra slut. De første beboere kan flytte ind i deres lejligheder i Kanaltårnene til september, men der bygges fortsat på Havneøen, hvor Kirk Kapital er i fuld gang med de første fire af i alt ni boligtårne.

Øen er skabt i kraft af den brede kanal, som kommunen har gravet på siden 2013. Efter sommerferien kommer der direkte forbindelse på tværs af kanalen. En 34 meter lang stålbro vil strække sig fra træmolen foran Kanalfronten til øen. Herfra bliver der blandt andet adgang til den 300 meter lange smalle pier, der strækker sig ud på sydsiden af lystbådehavnen.

Sidste etape af renoveringen vil ifølge projektchef Henrik Iversen løbe op i cirka fire millioner kroner - inklusiv broen, der er ved at blive fremstillet af en smedevirksomhed på Mors.