Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Snæver passage forvandles til cykelgade

Sådan kommer Blegbanken ved Sct Norberts Skole til at tage sig ud, når vejen omdannes til cykelgade. Den nuværende fodgængerovergang flyttes og udstyres med lyssignal. Illustration: Vejle Kommune

Snæver passage forvandles til cykelgade

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bilisterne skal for alvor vænne sig til at køre i cykeltempo mellem Grønnegade og Vedelsgade på tværs af Rådhustorvet

Vejle: Kirkecykelgade.

Sådan ser fremtiden ud for den nuværende Kirkegade på en strækning fra Grønnegade mod Rådhustorvet. Sammen med Blegbanken bygges den smalle strækning om til cykelgade. Det betyder, at cykler og biler skal deles om pladsen - på cyklisternes præmisser.

Med andre ord - bilisterne skal ned i cykeltempo på strækningen. Sådan er det på mange måder allerede i dag - men fremover vil der blive gjort opmærksom på gadens nye status med afmærkning og skilte.

Dommen over nyt cykel-påfund er hård: - Det er blot endnu et stupidt tiltag
Definition på cykelgade
Vejle Kommune har indkaldt de handlende i byen til informationsmøde om cykelstiarbejdet, der så småt er i gang. Mødet holdes tirsdag. I invitationen har forvaltningen tilføjet følgende definition på en cykelgade:En cykelgade er en vej, hvor kørebanen reserveret til cyklisterne, men biler må gerne køre der.

Hastighedsgrænsen er stadigvæk den skiltede hastighed, men bilerne opfordres til at køre med en hastighed svarende til cyklisters hastighed.

De kørende skal udvise særlig agtpågivenhed og hensynsfuldhed over for hinanden.

 

Nyt lyssignal

Trafikanterne kommer også til at møde et nyt lyssignal. Fodgængerovergangen ved Sct. Norberts Skole flyttes tættere på Vedelsgade og udstyres med lyssignal. På den måde vil man sikre eleverne bedre og samtidigt skabe mere flydende trafik, fordi trafikanterne ikke er nødt til at standse, hver gang en elev skal krydse gaden. Kun når der er grønt for fodgængerne, skal der bremses ned.

Cyklister og bilister skal som det fremgår tage hensyn til hinanden på den smalle passage. Til gengæld bliver biler og cykler skilt ad på begge sider af den nye cykelgade. I Kirkegade anlægges der cykelsti fra Havnegade til Grønnegade og på Blegbanken kommer der cykelsti fra Vedelsgade til Enghavevej.

I denne uge har kommunen sat gang i arbejdet på strækningen. I første omgang skal der de nuværende fortove renoveres, og belysningen bliver også skiftet. Senere går selve vejarbejdet i gang med anlægget af cykelstier. Det sker ifølge planen om en måneds tid.

Ved at trykke på kortets markeringer er det muligt at se, hvad projektet indebærer:

Svært at styre

Supercykelstien og især passagen ved Rådhustorvet er omdiskuteret. Sidste år gennemførte kommunens trafikplanlæggere med projektchef Gitte Fuhr Thomsen et forsøg med at styre trafikken langs Rådhustorvet ved hjælp af lyssignaler. I en måneds tid sørgede signalerne for, at der kun kørte biler i én retning ad gangen. Idéen var, at skabe mere plads til cyklisterne.

Samtidigt blev trafikken ind på strækningen mellem Dæmningen og Enghavevej begrænset ved en række indkørselsforbud. Men forsøget var kun en begrænset succes - og i sidste ende pegede et flertal i teknisk udvalg på, at man skulle vælge cykelgadeløsningen.

Kritisk konservativ

I byrådet har den konservative Dan Arnløv Jørgensen været en stærk kritiker af supercykelstisprojektet som helhed og løsningen ved Kirkegade i særdeleshed. Det har ikke ændret sig selvom et klart flertal i byrådet har godkendt projektet. Via sagsindsigt har han sat sig ind i forudsætningerne for trafikløsningen - og han er langt fra imponeret.

På baggrund af de rapporter han har set, efterlyser han konklusioner på trafiksikkerhed og trafikafvikling. Og han frygter, at kommunen er på vej til at skabe en flaskehals på strækningen.

Den kritik har Dan Arnløv fremført i økonomiudvalget - men her var sagen kun til orientering. Byrådet har truffet den overordnede beslutning om at anlægge supercykelstien, mens selve anlægget er afgjort i teknisk udvalg.