Danmarks nye og måske mest eksklusive bilhus skal være mødested for entusiaster

Formula Automobile har sit eget racingteam, hvor man i 2017 og 2018 blev verdensmestre i den internationale Ferrari Challenge Class. Huset har derfor et galleri med både nyere og historiske racerbiler. Foto: Formula Automobile

Danmarks nye og måske mest eksklusive bilhus skal være mødested for entusiaster

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Formula Automobile har indviet stilrent bilhus for Ferrari og Maserati, der er et bilunivers, som bl.a. byder på egen café og bilgalleri med racerbiler, og skal danne ramme om events.

Det er nærmest overvældende. Så mange Ferrari og Maserati superbiler samlet på ét sted, og de er samtidig pakket ind i rammer, som mere signalerer en kombination af eksklusivt autogalleri og femstjernet café end bilforretning.

Vi befinder os hos Formula Automobile, der har indviet det, der må betegnes som Danmarks måske mest eksklusive bilhus, og som også skal være samlingssted for bilentusiaster.

Bilmekkaet er placeret i Lyngby uden for København lige ved motorvejen, hvor forbipasserende kan få et "sneak peak" på en af de Ferrari-biler, der er udstillet i et hjørnevindue på andensalen i det 8500 kvadratmeter store byggeri. Det er bygget efter strenge designforskrifter fra Ferrari og Maserati, men har inden døre også har fået et skandinavisk og personligt touch fra Formula Automobile.

Detaljerne tæller, så selv de lodrette flader i disken i velkomstreceptionen er beklædt med rødt læder, mens de italienske designmøbler er håndplukkede, og alle Ferrari-bilerne i udstillingen helt naturligt er omkranset af en magisk rød linje i gulvet. Udstillingen støder op til caféen, "Bianchi's Bar", som er en dansk tilføjelse til Ferraris eget koncept, og med sin marmordisk, spruttende espressomaskine og loungemøbler ligner noget fra lobbyen på et internationalt luksushotel. Det hele omkranset af et gulv i sildebens-parket.

Formula Automobile
Importerer og forhandler Ferrari og Maserati. Står for salg, reparation og leasing af de to mærker samt af nyere eksklusive biler. Det nye bilhus i Lyngby er på 8500 kvadratmeter. Det er tegnet af Aarstidernes Arkitekter og arkitekt Samuel Staalgreen. Værkstedet har 12 lifte og seks teknikere. Bilhuset har også en oktan 100 benzinstander.Mange røde Ferrari-farverDen mest solgte farve til Ferrari er Rosso Corsa, der betragtes som "Ferrari-rød". Man lakerede i sin tid bilerne i rød, fordi det er Italiens farve. Alfa og Maserati var også røde før i tiden. Der findes et væld af røde nuancer, lige fra Rosso Berlinetta til Rosso Portofino, hvor nogle også har en 3D-effekt. Mens 85 pct. af bilerne var røde i 1980'erne, var tallet hver anden for en halv snes år siden, og det er i dag 40 pct. Efter rød følger grå og sorte nuancer som de mest populære. Gul ser man ikke så meget, men nye tre lags lakeringer har givet ny vind til farven, hvor Giallo Tripolo Strato er den mest populære.Flere oplevelseshuse i DanmarkDet nye Ferrari- og Maserati-bilhus i Lyngby, der også skal fungere som oplevelsesunivers omkring biler, følger en udvikling, vi ser andre steder i landet. My Garage i Vejle, der har specialiseret sig i eksklusive biler og mulighed for, at kunderne kan opbevare dem her, har også oplevelser omkring bilerne. Selected Car Group i Middelbart, som har specialiseret sig salg og flexleasing af eksklusive biler, byder også på oplevelser.
Formula Automobiles nye bilhus er designet og udviklet efter stringente forskrifter fra Ferrari og Maserati, som foreskriver rene minimalistiske linjer og i designet. Foto: Formula Automobile
Formula Automobiles nye bilhus er designet og udviklet efter stringente forskrifter fra Ferrari og Maserati, som foreskriver rene minimalistiske linjer og i designet. Foto: Formula Automobile

Unikke rammer

Jesper Schak, som er direktør for Formula Automobile, forklarer baggrunden for det meget gennemførte hus.

- Bilerne er så unikke og smukke, at det ville være kedeligt, hvis de bare stod der og glanede i showroomet. Vi vil også gerne skabe en stemning og et univers omkring bilerne, siger han.

Således er der løbende arrangementer som f.eks. "Cars N'Coffee", mens kunder og interesserede kan kigge forbi caféen.

- Mange nye bilhuse er ens. Når kunden først har købt bilen, kommer de ofte kun forbi igen, når de skal have lavet service. Vi vil gerne skabe noget, som er anderledes, hvor man får lyst til at komme igen, og som matcher de krav, man forventer for biler i denne klasse, siger Jesper Schak.

Mens Ferrari og Maserati har defineret rammerne, har Formula Automobile skabt sit eget univers i det meste af det indvendige.

- Folkene i Maranello er fantastiske til at lave biler, og så er det op til os at skabe vores egne unikke rammer, siger han.

Formula Automobile holder dog kortene tæt ind til kroppen hvad angår prisen på bilhuset. Men det drejer sig om et trecifret millionbeløb.

Caféen Bianchi Bar er helt unik for det danske bilhus. Her kan kunder og interesserede mødes i afslappede omgivelser og tale om biler. Foto: Formula Automobile
Caféen Bianchi Bar er helt unik for det danske bilhus. Her kan kunder og interesserede mødes i afslappede omgivelser og tale om biler. Foto: Formula Automobile

Eget racingteam

Huset byder på meget mere. Her er stueetagen dedikeret til et univers for henholdsvis Ferrari og Maserati, som også omfatter to såkaldte "ateliers", hvor bilerne kan konfigureres, samt brugte biler fra mærkerne plus Danmarks eneste autoriserede værksted for Ferrari og Maserati. Formula Automobile har dog også teknisk service hos My Garage i Vejle, som dækker det jyske, mens firmaet også har en lastbil, som kan hente bilen hos kunden overalt i Danmark, når den skal til service.

Førstesalen omfatter et galleri med titlen "Race and legends", hvor en række af de racerbiler, pokaler og rariteter, som Formula Automobile har haft og hentet med sit eget racingteam, Formula Racing, udstilles. Her blev man i 2017 og 2018 verdensmestre i den internationale Ferrari Challenge-klasse. På etagen findes også den restaurant-inspirerede kantine, "Osteria Formula", og mødelokale, der selvfølgelig hedder "Enzo", opkaldt efter Ferraris grundlægger, smykket med billeder af ikoniske personligheder og biler fra Ferraris forhistorie. Tredjesalen er fyldt med en udstilling af leasingbiler, mens en stor parkeringskælder afrunder det italienske univers.

Huset skal løbende rumme arrangementer, og målet er at skabe et samlingssted for bilentusiaster, hvor der er plads til folk, hvis hjerte banker for såvel superbiler som GT-biler, klassiske biler og motorsport.

- Passion er kun sjov, hvis man deler den. Derfor står vi i løbet af året bag et stort antal af forskellige events. Seneste skud på stammen er "Cars N'Coffee by Formula", hvor vi på udvalgte søndage har et arrangement, hvor biltosser som os mødes til hyggeligt samvær og en uformel snak om hinandens biler. Ejer man ikke en bil i denne klasse, kan man selvfølgelig komme og kigge alligevel, siger Jesper Schak.

I det daglige får caféen også en funktion.

- Det er mere afslappende at sidde i en café og tale med kunderne frem for inde på et kontor, forklarer han.

Formula Automobile har tidligere haft til huse i Allerød, hvor rammer og plads var ved at være utidssvarende. I de nye er der plads til fordybelse.

I det såkaldte Atelier for Ferrari kan man dufte, se og røre ved nogle af materialerne i den kommende bil. Den kan konfigureres på en storskærm, hvor man kan se bilen køre på vejen. Foto: Formula Automobile
I det såkaldte Atelier for Ferrari kan man dufte, se og røre ved nogle af materialerne i den kommende bil. Den kan konfigureres på en storskærm, hvor man kan se bilen køre på vejen. Foto: Formula Automobile

Duft og berøring

Det gælder især i det nye Ferrari-atelier, som er et konfigurationslokale, hvor de nye biler kan personificeres. I hjørnet holder en rød Ferrari 488 Pista, og lokalet er fyldt med dufte fra læderbetrækket på de seks originale Ferrari-sæder, der er linet op langs væggen og som kan prøvesiddes. På det massive egetræsbord ligger ikke alene farveprøver, her er også eksempler på syninger, og kunden kan vælge helt ned i detaljer, hvor markante de skal være.

Den bil, som konfigureres, kan bringes til live på en storskærm med dybdehøjttalere, hvor en knaldgul Ferrari F8 Tributo brøler over de italienske alper, da vi kigger forbi.

- Det er meningen, at man skal kunne se, røre ved og dufte bilerne, konstaterer Jesper Schak.

De, som vil gøre deres bil endnu mere personlig, kan også tage turen til Ferrari-hjembyen Maranello og få en endnu mere autentisk oplevelse.

Der er i princippet ingen grænser for, hvordan bilen kan udstyres, eller hvilken lakering man kan vælge. Men hvis bilen skal være rød, kræver fabrikken, at det er en af de autoriserede Ferrari-farver.

Netop rød er da også den mest populære, kan vi se på vores gang rundt i virksomheden.

Theis Frederik Gronemann, som er marketing manager, hos Formula Automobile, forklarer, hvorfor der er så mange røde Ferrarier.

- Alle har haft en drøm om, at en Ferrari skal være rød, da de var børn. Derfor vælger de en sådan. Når de bliver ældre og måske vil have en GT-type, så vælger de i nogle tilfælde andre farver, forklarer han.

Maserati-bilerne har deres eget udstillingsområde, hvor der er lagt vægt på detaljerne i bl.a. interiøret, som kan styles med sofistikerede læderdetaljer. Foto: Formula Automobile
Maserati-bilerne har deres eget udstillingsområde, hvor der er lagt vægt på detaljerne i bl.a. interiøret, som kan styles med sofistikerede læderdetaljer. Foto: Formula Automobile

Kunder med passion

En salgsproces kan tage op til tre år, før kunden har fundet frem til netop sin bil. Men det sker også, at folk kommer direkte ind og bestiller bilen med det samme. Her spiller kendskab og fortrolighed en stor rolle.

- Jo tættere relation vi har til kunden, jo hurtigere går handlen, siger Jesper Schak.

Med priser fra 1.340.000 kr. for den billigste Maserati Ghibli og 2.755.000 kr. for den billigste Ferrari Portofino-model befinder vi os i alle tilfælde i den eksklusive ende af skalaen.

Langt de fleste biler afsættes dog ved flexleasing, hvor kunden skal betale førstegangsydelse og rater efter en pris uden afgift, og så efter et år skal sælge bilen igen.

Der er dog noget, som kendetegner mange af kunderne, forklarer Jesper Schak. De er nemlig meget dedikerede.

- Alle vore kunder har en passion. De har selvfølgelig en vis formue, men de er kendetegnet ved, at de er passionerede omkring mærket, siger han.

Der er alligevel forskel på tilgangen. Mens nogle går efter det performancemæssige i bilerne, lægger andre, nemlig GT-segmentet, mere vægt på det komfortable. Der er plads til dem alle i de vide italienske rammer i Lyngby.

Danmarks nye og måske mest eksklusive bilhus skal være mødested for entusiaster

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce