Diesel giver en afslappet kørestil i den nye folkevogn

Alt kan fås til T-Cross, men skal bilen udstyres med det hele, ja, så bliver den kostbar. Soltag kan dog ikke leveres til T-Cross. Foto: Jens Høy

Diesel giver en afslappet kørestil i den nye folkevogn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De fleste bestiller nok en Volkswagen T-Cross med trecylindret benzinmotor. Du skulle dog unde dig selv en klassisk firecylindret diesel i VW's fine T-Cross.

De fleste vælger automatisk en diesel fra, når de kigger på biler i klassen for modebiler. Her tænker vi på biler som Renault Captur, Seat Arona og så selvfølgelig VW's nyeste skud i vrimlen af modeller: T-Cross.

Vi har kørt langt i en T-Cross med rigtig firecylindret diesel, 95 stærke dieselheste og automatgear. Det er en kombination, der er svært vanedannende. Bilen er både letkørt, støjsvag, og efter nogen tid glemmer man, at interiøret er lidt billigt visse steder.

VW T-CROSS 1,6 TDI DSG STYLE
5 stjernerT-Cross 1,6 TDI DSG Style: 289.994 kroner.Testbilen inklusive ekstraudstyr: 336.474 kroner.

Motor: 1,6-liter turbodiesel.

Effekt: 95 hk.

Moment: 250 Nm v. 1500-2500 o/min.

0-100 km/t.: 12,5 sekunder.

Topfart: 180 km/t.

Forbrug: 17,9 km/l.

CO2-emission: 145 g/km.
Bagagerummet er pænt stort og let at komme til. Foto: Jens Høy
Bagagerummet er pænt stort og let at komme til. Foto: Jens Høy

Helt jomfruelig

Traditionelt set skal en diesel gerne have 2000-3000 kilometer på tælleren, før den går helt optimalt i forhold til støj og vibrationer. Så jeg er noget skeptisk, da pressebilen blot har kørt 18 kilometer, da jeg henter den hos importøren.

Mine reflektoriske fordomme viser sig at blive gjort til skamme allerede i det sekund, jeg trykker på startknappen, og den firecylindrede maskine på 1,6 liter springer i gang.

Selvfølgelig kan jeg høre, at det er diesel, men lyden er diskret, og vibrationerne er godt isolerede fra kabinen. I tomgang fornemmes kun en smule dieselsound, og undervejs i testen havde jeg flere passagerer, der ikke skænkede det en tanke, at drivmidlet var diesel.

En benzinmotor er lettere end en tilsvarende diesel, og det kan mærkes i en i forvejen let og høj bil som T-Cross. Dieselmotorisering passer fint til bilen, og gearkassen med syv trin skifter umærkeligt og lynhurtigt.

Interiøret er her peppet op med spændende farver. Alting fungerer let og intuitivt, men plastickvaliteten er trist. Foto: Jens Høy
Interiøret er her peppet op med spændende farver. Alting fungerer let og intuitivt, men plastickvaliteten er trist. Foto: Jens Høy

Økonomisk

Med 95 hk er bilen bestemt ikke hurtig, men den følger fint trafikken, uden at motoren giver meget lyd fra sig. Ved normal speeder skifter gearkassen op lige under 2000 omdrejninger, og det giver et flot resultat på brændstoføkonomien. Ved landevejskørsel/motorvej opnåede vi et resultat på lige over 20 km/l.

Bilens adaptive fartpilot virker godt, omend VW har valgt en lidt særlig funktion, der optræder i det øjeblik, bilen af sig selv har bremset ned og holder stille: Efter cirka to sekunder lyder et bip, og bilen begynder at trille fremad.

Meget høj. Med T-Cross har Volkswagen en af klassens højeste biler. Vi tester den med dieselmotor og automatgear, hvilket viser sig at være en god kombination. Foto: Jens Høy
Meget høj. Med T-Cross har Volkswagen en af klassens højeste biler. Vi tester den med dieselmotor og automatgear, hvilket viser sig at være en god kombination. Foto: Jens Høy

Fartpilot er lidt speciel

Det skal man lige vænne sig til, for i sekunderne inden har man jo netop nydt, at bilen, uden at du har foden på pedalerne, bremser ned i takt med trafikken foran. Nu skal du som chauffør altså træde på bremsen, for ellers triller bilen.

Det er svært at finde noget negativt at sige om T-Cross, men priserne på bilen kravler hurtigt op, hvis man udstyrer den, som den fortjener.

Testbilen koster 289.994 kroner og løber op i 337.000 kroner med alskens ekstraudstyr, og på det niveau begynder der at være mange andre spændende biler.

Kan man undvære topudstyret er der 20.000 kroner at spare ved at køre efter en Lifemodel.

Ellers er T-Cross, som vi kender den, altså med forbløffende meget plads i den forholdsvis lille bil, både på bagsædet og i bagagerummet, sikker og komfortabel og særdeles letkørt. Men også med en meget billig plastickvalitet i kabinen. Og er man helt ligeglad med udstyr, leverer Volkswagen basisudgaven til 200.000 kroner.

Konklusion

Kører man meget pendlerkørsel eller lange ferieture, er det værd at overveje, om man ikke skal gå lidt mod strømmen og kigge nærmere på en dieselmotor, hvis man har kig på den nye Volkswagen T-Cross.

Den lille 1,6-dieselmaskine er nemlig effektiv og ikke mindst yderst behagelig at køre rundt med. Merprisen er 15.000 kroner i forhold til benzinvarianten på 115 hk, som er eneste mulighed, hvis man vil have automatgear.

Diesel giver en afslappet kørestil i den nye folkevogn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce