Volkswagen klar med et friskbagt rugbrød

Modellen bygger på T6 fra 2016, men den får nu nye motorer, som også omfatter en model med elmotor på 112 hk. Foto: VW

Volkswagen klar med et friskbagt rugbrød

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Transporteren fra VW kommer i en opgraderet version med mulighed for nyt avanceret sikkerhedsudstyr og en elektrisk model.

Den kantede Volkswagen Transporter træder nu ind i en ny tidsalder, hvor der er meget mere infotainment og elektroniske hjælpesystemer om bord, ligesom Transporteren nu også kommer i en elektrisk version.

Nyhederne lanceres først i Multivanen, som er en kassevogn med vinduer, og den er døbt Multivan T6.1for at illustrere, at det er en teknologisk videreudvikling af T6, der kom på gaden i 2016.

Det er en bil, som ikke kunappellerer til håndværkere og andre professionelle. Der ruller efterhånden også en del Multivan-busser og California-campere på vejene, som også gør den praktiske og rummelige bil interessant for private.

Ejerne af Multivanen kan nu også udstyre bilen med et digitalt cockpit, der kan spille sammen med konstant opkobling på internettet. Foto: VW
Ejerne af Multivanen kan nu også udstyre bilen med et digitalt cockpit, der kan spille sammen med konstant opkobling på internettet. Foto: VW

Digital instrumentering

Her vil muligheden for en fuld digital instrumentering med et 10,2 tommer stort display sikkert vinde genklang. Det er et system, derkan suppleres med multimediesystemerne Discover Media eller Discover Media Pro med skærme på 8,0 eller 9,2 tommer, og som er standardudstyr i den højeste Multivan, Highline.

Fra Composition Colour er SIM-kort standard, men kan tilkøbes til for eksempel systemet Composition Audio. Det giver mulighed for blandt andet internetradio og andre online-baserede tjenester, mens flere systemer også kan betjenes med talestyring.

Ligesom et elektromekanisk styretøj, som afløser det gamle hydrauliske, skal gøre den lettere at tumle i trafikken, men samtidig giver mulighed for en række nye avancerede hjælpesystemer, som spiller sammen med den nye styreteknologi.

Den opgraderede VW Multivan T6.1 kan kendes på en front med en bred kromstribe. Her er masser af ændringer under huden. Foto: VW
Den opgraderede VW Multivan T6.1 kan kendes på en front med en bred kromstribe. Her er masser af ændringer under huden. Foto: VW

Mange systemer

På sikkerhedsfronten vil Transporteren nu kunne opgraderes med vognbaneassistent, vejskiltegenkendelse, parkeringsassistent og udkørselsassistenten, der advarer, hvis der kommer biler i en vinkel på 90 grader ved bakmanøvrer. Men også en sidevindsassistent, som holder bilen på rette kurs ved kraftige vindpust fra siden.

Håndværkere og ejere af blandt andet hestetrailere vil sikkert også sætte pris på muligheden for Trailer Assistent, der hjælper med at bakke med store trailere.

Den opgraderede model, som udefra kan kendes på en mere markant front med en bred krombøjle, får en stribe nye motorer. TDI-dieselmotoren på 2,0 liter og 84 hk hæves nu til 90 hk, mens de kendte motorer med 102 hk og 114 hk afløses af en 2,0-liters TDI-motor med ydelse på 110 hk.

De næste varianter er en 2,0 TDI med 150 hk og en 2,0 TDI biturbo med 199 hk. Diesel-udgaven på 150 hk kan fås med DSG-automatgear og 4Motion-firehjulstræk, mens modellen på 199 hk altid har DSG-gear.

Transporteren kommer også i en elektrisk version, der yder 112 hk og med batteripakker på 38,8 kWh eller 77,7 kWh, og som har en teoretisk rækkevidde på over 400 kilometer på en opladning. Den er dog opgivet efter den gamle NEDC-norm, så du skal trække mindst 20 procent for at tilnærme dig den nye og mere retvisende WLTP-norm, og så ligger vi tættere på de 300 kilometer.

Der foreligger ikke oplysninger om dansk udstyr, priser eller introduktionstidspunkt for den nye model.

Volkswagen klar med et friskbagt rugbrød

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce