Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Læserbrev. En jernbane til Billund?


Læserbrev. En jernbane til Billund?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

Læserbrev: Billund Kommune spørger igen til en afklaring om en evt. jernbaneforbindelse (Vejle) - Jelling/Gadbjerg - Billund. Men hånden på hjertet, bliver det nu en så vigtig samfundsinvestering, der kan give et fornødent afkast, som det i de seneste år kræves af infrastruktur.

Hvis kommunen sammen med erhvervslivet i Billund-området absolut ønsker en sådan forbindelse, synes jeg, man skulle få etableret et I/S eller anden form for et OPP-projekt. Og så søge en Infrastrukturlicens på den nye strækning, en aftale omkring strækningen til/fra Vejle og indleje materiel o.s.v.

Ved en sådan forundersøgelse vil man derfor nok denne gang vende alle sten. Herunder f.eks. hvilke passagerer-grupper, der med fordel vil/kan benytte banen og ikke mindst fra hvilke områder?

Resultaterne vil nok fremvise et ændret grundlag og dermed en ny prognose, op mod den en million rejsende årligt, der nævnes af nogle tilhængere.

På den måde vil man sandsynligvis nok også finde ud af, hvordan man kan kan skaffe en indtjening til omkostningerne, afskrivninger og udgiften til den daglige drift ...

Der ønskes halvtimesdrift, men vel kun en begrænset tid i døgnets timer. Andre vil have direkte tog fra Odense, ja endda også en ny jernbaneforbindelse til og fra Aarhus.

En vægtig bemærkning må være, at der mig bekendt ikke vedtaget en anlægslov. Ja egentlig burde VVM-undersøgelsen m.fl. også i denne omgang have været udskudt grundet omkostningerne og alle spekulationerne.

Hr. Aage Møller Andersen, Aast, spurgte 9. februar. i VAFO: "Hvem foreslog jernbanen til Billund?".

Ifølge mit ældste avisudklip, der er fra Vejle Amts Folkeblad den 31. januar-1989 og er skrevet som en større notits, hvori det fremgår, at ideen blev grebet i luften under et møde med DSB's daværende generaldirektør Peter Langager og repræsentanter for Vejle by og amt.

Det nævnes samtidig, at tanken ikke er ny, da den tidligere blev luftet af daværende LEGOLAND-direktør Arnold Bostrup. I en udtalelse til VAF 18. september 1991 sagde daværende trafikminister Kaj Ikast, (K), bl.a.: Glem den bane, den er ikke pengene værd.

Læserbrev. En jernbane til Billund?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.