Online færden: En intim del af vores dagligdag

People hangout together at coffee shop

Online færden: En intim del af vores dagligdag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det er bevist, at vi i gennemsnit bruger vores smartphone syv gange i timen - det, der svarer til 150 gange om dagen. Der kan være mange grunde til det store forbrug af de elektroniske apparater, men en af de nok mest bidragende årsager må være smartphonens smarte funktion, der tillader os at gøre brug af telefonen, når vi skal finde en opskrift eller se, hvad der kommer i tv’et. I dag findes der flere millioner applikationer, der har til formål at gøre vores hverdag nemmere, smartere og mere funktionel - alt sammen med udgangspunkt i teknologi og smartphones.

Trivielle handlinger løses nemt med applikationer

Samfundet bygges i højere grad op omkring den teknologiske udvikling, og vores børn er mestre i de teknologiske apparater. Det er ikke uden grund, at smartphones i højere grad blive en intim del af, hvordan vi agerer, særligt fordi smartphonen udfylder mange praktiske tomrum, hvor man har fundet løsninger på enkle udfordringer i hverdagen.

Ud over altid at kunne komme i kontakt med en ejer af en smartphone, er der også nogle fordele for den enkelte bruger. En enkelt søgning på nettet kan give tusindvis af forslag til, hvordan man laver en chokoladekage, men man finder også et utal af app's, man kan downloade med det formål, at man får løst en triviel opgave med en lille funktion udført af applikationen.

Et eksempel på en hjemmeside med en sådan funktion er www.tvtvtv.dk, hvor man finder dagens tv-program. Med enkle funktioner får man adgang til tv-programmet og en udførlig guide over, hvilke programmer der sendes og på hvilket tidspunkt. Her tager man "tv-guiden" som et trivielt opslagsværk og foreslår en automatiseret måde, man kan "læse" guiden på.

E-verificering er vigtig for troværdigheden

Online færden er en stor del af vores daglige liv. Danmarks Statistik har foretaget undersøgelser, der viser, at 8 ud af 10 danskere handler på nettet, mens den tilsvarende europæiske koefficient er 2 ud af 10. E-handel og generel færden på nettet er således en stor del af, hvordan vi tænker handel og indkøb, og alt fra dagligvarer til bøger og tøj kan erhverves på nettet. Når man færdes på nettet, kan der være faldgruber.

Mange uerfarne e-handlere lader sig narre af hjemmesider, der hævder, at de er verificerede af den ene eller anden godkendte instans. Skal man være sikker på, at man færdes sikkert, er det dog vigtigt, at det er de rigtige verificeringer, man reklamerer med. Særligt www.biggrey.com er blevet kendt for den grå elefant, som efterhånden findes på mange større og anerkendte hjemmesider. Den grå elefant, som repræsenterer Biggrey, er et godkendt e-mærke, der fortæller brugeren, at denne hjemmeside eller webshop løbende foretager kvalitetssikring.

Socialisering flytter ind på telefonen

Der findes mange andre sjove og kreative bud på, hvordan man rykker services og tjenester over på den online platform. Chililay er blandt andet en sjov underholdningsapplikation, der giver brugeren mulighed for at finde en fest i nærheden. Socialisering og kommunikation ser man også som et resultat af den øgede brug af smartphonen.

Apps som Facebook, Twitter, Instagram og Snapchat fylder i mediebilledet, og man kan sige, at www.chililay.com er endnu en lillebror inden for den sociale onlineverden. Chililay kræver, at man logger ind med Facebook, og efterfølgende kan man tilslutte sig eller oprette en fest og derfor altid have en fest af gå til. Chililay kan således ses som en anderledes fortolkning af, hvordan vi møder mennesker i dag.

Erhvervsbranchen får øjnene op for online vokseværk

Klassiske erhverv som malere, tømrere, murere og smede har også fundet vejen til den online verden, hvor man nu - mere end før - kan reklamere og promovere de enkelte firmaer på en ny måde, der skaber kontakt med kunden. Når brugeren skal finde en maler eller tømrer online, kan man således blot foretage en enkelt søgning, der giver muligheden for at vælge imellem mange uden reelt set at vide, hvad prisen på et specifikt stykke arbejde vil være - men det har man fundet en løsning på.

Som nævnt vil en applikation ofte udføre en handling, der er blevet gjort nemmere. www.maler-oversigt.dk er en hjemmeside, der giver brugeren mulighed for at få mange tilbud tilsendt fra forskellige malere blot ved at udfylde en enkelt kontaktformular. www.maler-oversigt.dk tilbyder en online service, som brugeren kan nyde godt af som resultat af den teknologiske verden.

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i et samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Når en artikel er markeret med 'annonce' eller 'annoncørbetalt indhold', betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel. Indholdet skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med 'Annoncørbetalt indhold' og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.

Online færden: En intim del af vores dagligdag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.