Annonce
Hedensted

Vej stadig i fare for kollaps - men nu er grunden til det ødelagte vejnet fundet

20-30 meter af rabatten langs med Ørumvej er sunket med op til 40 cm. Nu har kommunen svar på hvorfor - betydelige regnmængder har i et højere stående grusgravområde længere oppe i tærranet fået vandet til at sive og erodere jordens underlag. Arkivfoto: Michael Svenningsen
Ophobning af betydelige mængder regnvand fra grusgravområde er årsag til ødelæggelserne langs med Ørumvej. Teknikere er nu på sagen.

Ørum: Det er større ophobninger af regnvand ved de nedlagte grusgravområder, der er skyld i ødelæggelserne på Ørumvej.

Det er konklusionen efter en måned med en delvis spærret Ørumvej, hvor tunge kørertøjer af sikkerhedsmæssige årsager helt er forment adgang.

Resultatet af de seneste undersøgelser ved Ørumvej blev præsenteret mandag eftermiddag for Natur, Vand & Vej i Hedensted Kommune.

Afdelingsleder Michael Laursen fortæller:

- Vi har foretaget jordprøver for helt at forstå geologien derude og for at få vished om, hvordan vandstrømmene under jorden kører. Af prøverne fremgår det, at det er vandet fra reservoiret længere oppe, altså fra det nedlagte grusgrav-område ved Ørum, der har forårsaget ødelæggelserne.

Annonce

Vi har foretaget jordprøver for helt at forstå geologien derude og for at få vished om, hvordan vandstrømmene under jorden kører. Af prøverne fremgår det, at det er vandet fra reservoiret længere oppe, der har forårsaget ødelæggelserne.

Michael Laursen

Skyldes trykket

Vejrabatten på Ørumvej er på en længere strækning sunket 40 centimeter med risiko for et egentligt kollaps, og Michael Laursen forklarer, at alt vandet i reservoiret danner et så massivt tryk under vejbanen, at vejen risikerer at skride.

- Der er en hældning i området på 15-20 meter ned mod Rohden Å, og vandet trækker ned under og gennem området. Det har skabt en yderst ustabil undergrund på en 20-30 meter lang strækning på Ørumvej, der op til lukningen for al tung trafik har været brugt som rute for lastbiler til og fra områdets andre gravgrave.

- Tre til fire meter under vejbanen er jordlaget helt flydende. Det så vi i forbindelse med de seneste boringer, fortæller Michael Laursen.

På baggrund af undersøgelserne vurderer teknikerne, at løsningen er, at skråningen ned mod åen skal forstærkes, og dræn skal lægges ved vejens østside.

- Vi forstærker skråningen fra den gamle bro og et godt stykke frem - ned mod åen. Og så bliver også noget af vejbanen formenligt opgravet, siger Michael Laursen.

Skal løses helt

Ørumvej har tidligere været en grusvej. Op gennem årene er der blevet fyldt mere grus på vejen, der derfor ikke er opbygget efter moderne foreskrifter.

Den udfordring tager kommunen nu op. Inden længe går man i gang med at beregne på arbejdet, som, ifølge Michael Laursen, højst sandsynligt vil bære en vis økonomisk udgift med sig. Arbejdet er langt fra ligetil, lyder det afdelingschefen.

- Det er sådan med vand, at man let kan komme til at skubbe problemet. Derfor skal vi være helt sikre på, hvilken indsats vi sætter ind med, så vi løser udfordringen i stedet for at kanalisere den hen til andre områder, siger Michael Laursen.

Personbiler kan fortsat passere den op til 30 meter lange strækning i den ene vejbane. Men når anlægsarbejdet begynder, forventer Michael Laursen, at strækningen for en periode vil blive helt afspærret.

Hvornår Ørumvej derefter bliver genåbnet, er stadig uvist.

Personbiler kan fortsat passere strækning i den ene vejbane lidt endnu. Men når anlægsarbejdet begynder, vil vejen formenligt blive afspærret for en periode. Arkivfoto: Michael Svenningsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv For abonnenter

17-årige Lasse måtte køres til salgsmøder af sin mor: Nu sælger han 225.000 lammeskind om året

Annonce