Annonce
Hedensted

Østjyske borgmestre vil have E45 forrest i køen: Midtjyske motorvej kan ikke aflaste den østjyske motorvej

Motorvejen E45 ved Hedensted vil ikke i nævneværdig grad blive påvirket af en ny Midtjyske Motorvej. Arkivfoto: Michael Svenningsen
En ny Midtjyske Motorvej vil kun betyde mellem 300 og 900 færre biler på E45 nord for Vejle, viser tal fra Vejdirektoratet. Vvm-redegørelsen understreger, at det haster med en udvidelse af E45, mener de 12 østjyske kommuner i Business Region Aarhus.
Annonce

Hedensted: En ny motorvej fra Haderslev op forbi Billund til Give vil kun have meget begrænset effekt på E45 nord for Vejlefjordbroen.

Det viser den såkaldte vvm-redegørelse fra Vejdirektoratet om anlægget af en Midtjyske Motorvej. Rapporten blev offentliggjort onsdag. Mens en Midtyske Motorvej - eller hærvejsmotorvejen, som den også kaldes - vil betyde, at Vejlefjordbroen vil slippe for mellem 3000 og 9700 bil i døgnet, alt efter hvilken løsning man vælger, vil E45 forbi Hedensted og Horsens kun slippe for mellem 300 og 900 biler i døgnet.

- En udvidelse af E45 skal komme før en ny Midtjyske Motorvej, det er indstillingen i Business Region Aarhus. Vvm-undersøgelsen viser, at trængslen på Østjyske Motorvej E45 er overvældende og i dag nået til et meget kritisk niveau. Det er ikke overraskende. Østjyske Motorvej E45 fra Vejle til Randers er i dag en af Danmarks mest trafikerede motorveje. I de kommende år vil trafikken endda stige meget mere. Hovedårsagen er væksten og den meget stor pendling mellem byerne i Østjylland samt ikke mindst, at 15-20 procent af den samlede trafik på motorvejen er lastbiler, siger formanden for Business Region Aarhus, Kasper Glyngø (S), borgmester i Hedensted.

Han medgiver, at Vejlefjordbroen også har store trængselsproblemer, som vil kunne afhjælpes ved Midtjyske Motorvej. Af vvm-redegørelsen fremgår det også, at hvis E45 bliver udvidet, vil effekten af Midtjyske Motorvej blive mindre.

- På en måde er de to motorvejsprojekter hinandens forudsætninger. Det er klart, at udvider man E45 mellem Randers og Hedensted, så skubber man flaskehalsen til Vejlefjordbroen. Men vores holding er, at E45 skal komme først, og så må Midtjyske Motorvej komme bagefter, siger Kasper Glyngø.

Annonce

Udvidelse skal have høj prioritet

I øjeblikket er Vejdirektoratet ved at udarbejde en vvm-redegørelse for udvidelse af E45, som ventes klar til sommer. Endnu er rækkefølgen i infrastrukturprojekter ikke bestemt.

- Business Region Aarhus er allerede i tæt dialog med regeringen og Folketinget, så udvidelsen af E45 får en meget høj prioritet, når regeringen senere på året fremlægger forslag til investeringer i infrastruktur, siger Kasper Glyngø.

En ny Midtjysk Motorvej begrænser trængslen på E45 Østjyske Motorvej syd for Vejle. Virksomhederne i kommunerne langs E45 vil derfor også få øget deres tilgængelighed til arbejdskraft med størst effekt i Sønderjylland og nær Vejle.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce