Annonce
Vejle

1650 ekstra biler sendes mod den nye genbrugsplads

Den nye genbrugsplads i Vejle Nord over for Universal Transport vil efter planen stå færdig til indvielse i 2022. Der vil dagligt være omkring 1650 ture til og fra RCV. Placeringen på Voervej betyder, at trafikken til området primært vil komme fra nordvest via Juelsmindevej (65 procent) og via Horsensvej og Juelsmindevej (35 procent), forudser Rambøll. Illustration: Vejle Kommune
Med det kommende Ressource-Center Vejle (RCV) flytter trafikken mod nord. Rambøll vurderer, at vejnettet har kapacitet nok til at tage mod de ekstra personbiler og lastbiler. Lokalråd er dog bekymret.

Vejle: Når Vejles gamle genbrugsplads lukker på Vestre Engvej, og det nye Ressource-Center Vejle (RCV) åbner ved Voervej over for Universal Transport, sender det helt forventeligt flere biler mod nord.

Omkring 1600 biler ekstra vil hver dag køre frem og tilbage, hvor der i dag dagligt kører omkring 3000 biler. Nordvest for krydset på Juelsmindevej/Sysselvej svarer den ekstra trafik til en stigning på 35 procent, og fra sydøst svarer det til en stigning på 20 procent.

Det vurderer konsulentvirksomheden Rambøll i en trafikanalyse af Ressource-Center Vejle (RCV).

I analysen har Rambøll forudsat, at der ikke er biler med trailere, som drøner over Vejlefjordbroen til RCV.

Det skyldes ifølge Paw Bro Larsen, projektchef i "Trafik og Veje" i Vejle Kommune, at kommunen ønsker at vurdere den størst mulige belastning af det kommunale vejnet.

- Hvis alle tog broen og drejede ud ved afkørsel 59, er det begrænset, hvor meget de kommunale veje belastes. Vi valgte derfor dette scenarie for at få et "worst case"-scenarie af det kommunale vejnet. For der vil være personbiler med trailere, som tager turen over broen, siger Paw Bro Larsen.

Annonce

Ressource-Center Vejle

  • Ressource-Center Vejle kommer som udgangspunkt til at håndtere cirka 100.000 ton materiale om året
  • Forventningen er, at op mod 250.000 biler årligt vil besøge den nye plads ved Juelsmindevej.
  • Kommunen har reserveret 84.000 kvadratmeter grund til den nye affalds-genbrugs-plads. Knap 20.000 kvadratmeter kommer under tag.
  • Prisen er anslået til 200 millioner kroner - og udgangspunktet er, at det nye anlæg skal etableres, uden at affaldsgebyret stiger.
  • Kommunen planlægger indvielse af pladsen i 2022.

Bygget til mere trafik

Vejle Amts Folkeblad har tidligere beskrevet, at Vejlefjordbroen er hårdt belastet af de næsten 100.000 køretøjer, som dagligt drøner over broen. Men det er marginalt, hvordan RCV vil påvirke trafikbelastningen på broen, mener projektchefen.

- Folk kører typisk til affald-genbrug uden for de tidspunkter, hvor der er problemer på motorvejen. Det er typisk i weekenderne, at folk har tid til at gå i haven og køre haveaffaldet til genbrug. Desuden er der i gennemsnit 750 daglige besøg på genbrugspladsen, og det er trafik fra forskellige veje og på forskellige tidspunkter. Det vil derfor være meget små marginaler i forhold til den samlede trafik på broen, siger han.

Rambøll vurderer i analysen, at det kommunale vejnet er bygget til at tage imod den øgede trafik mod RCV.

- Centret skal ligge i et industriområde, og det er en fuldstændigt rigtig placering, for området er bygget til en øget mængde trafik af forskellige veje. Der vil selvfølgelig komme nogle trafikstrømme, som ikke findes i dag. Trafikken vil også flytte sig fra indre by, som mange biler i dag kører gennem for at nå til affald-genbrug, siger han.

Lille bysamfund får flere biler

Ifølge Rambøll vil Hornstrup Kirkeby opleve, at omkring 120 daglige ekstra køretøjer vil drøne igennem på en hverdag. Det svarer til en stigning på cirka fem procent i forhold til den nuværende trafik. Rambøll vurderer, at det hverken vil påvirke støjniveau eller fremkommelighed.

Det volder dog alligevel panderynker hos Anders Friis, der er talsmand for Hornstrup Lokalråd. Han har flere gange udtrykt sin bekymring for, at flere biler og lastbiler vil køre ad de små veje gennem selve Hornstrup, Hornstrup Kirkeby og Hornstrup Mølleby.

- Vi må stole på det, når Rambøll siger, at det ikke giver problemer. Men set i et bredere perspektiv tager analysen ikke højde for projekteringen i Uhrhøj, hvor der i trafikanalysen står, at 1000 ekstra biler vil køre gennem vores område. Der er noget i ligningen, som ikke hænger sammen, siger Anders Friis, som mener, at planerne tilsammen vil belaste området.

Paw Bro Larsen siger, at man løbende vurderer trafikken gennem de små landsbysamfund.

- Vi holder altid øje med trafikken, og hvis der er behov for noget ud fra de målinger, vi laver, kigger vi på det. Når RCV åbner, vil vi tælle trafikken i Hornstrup Kirkeby og andre steder i kommunen for at se, om vores analyser holdt stik, siger Paw Bro Larsen,

Hornstrup Lokalråd skal mødes med teknisk udvalg 18. juni, og her vil Rambølls trafikanalyse af RCV også blive drøftet, fortæller Anders Friis.

Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Politikere ønsker ikke anke sag om seksuelle overgreb - men den endelige beslutning lader vente på sig

Annonce