Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Sådan spotter du falske Facebook-konkurrencer

Det er nemt at blive narret til at »synes godt om« og deltage i falske konkurrencer på Facebook.Foto: Iris/Scanpix

Sådan spotter du falske Facebook-konkurrencer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

"Tøm en elektronikbutik på fem minutter" eller "Vind en rumfærge" er eksempler på falske konkurrencer på Facebook, og hvis du har en profil på Facebook, så skal du være vågen for at undgå at blive lokket til at deltage i en konkurrence, som i virkeligheden ikke udløser nogen præmie.

Det mener forbrugerombudsmanden, der det seneste halve år har fået henvendelser om omkring 50 Facebook-sider, der kan indeholde falske konkurrencer.

- Der sidder desværre nogle mennesker, som samler på »likes« på en række falske sider med konkurrencer, som de opretter til lejligheden. Dem, der »liker« konkurrencerne, vinder dog aldrig noget, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i en pressemeddelelse.

Ifølge hende kan bagmændene senere sælge siderne videre og tjene penge på dem, fordi de har fået mange »likes« eller »synes godt om«, som »likes« også kaldes.

- Det skal stoppes, og derfor opfordrer jeg forbrugerne til at være opmærksomme, når de er på Facebook, siger hun.

Ødelægger oplevelsen

Forbrugerombudsmanden har taget kontakt til Facebook, som har oplyst, at selvom det er ophavsmanden til en konkurrence, der som udgangspunkt har ansvaret for lovligheden af konkurrencen, tager Facebook falske konkurrencer meget seriøst, fordi Facebook er af den opfattelse, at falske konkurrencer underminerer brugeroplevelsen på Facebook.

Facebook opfordrer ifølge forbrugerombudsmanden sine brugere til at vurdere konkurrencer på Facebooks sider på samme måde, som brugerne ville vurdere konkurrencer i en offline sammenhæng.

Facebook opfordrer desuden brugere, som mener, de har fundet en falsk konkurrence til at rapportere dette til Facebook ved at benytte »indberetningsknapperne« på Facebooks sider.

Spot en falsk Facebook-konkurrence

Der er forskellige tip til at finde ud af, om en Facebook-profil er ægte eller falsk og dermed gøre det nemmere at vurdere, om en kunkurrence er reel eller ej: Kig under punktet »Om« på profilen. Hvis den er tom, så kan det være tegn på, at profilen er falsk. Tjek, om der er negative kommentarer på »væggen«. Er der gamle opslag på profilens »væg«, eller er der kun daggamle opslag, kan ejeren have slettet negative kommentarer fra folk, som undrer sig over en manglende vinder. Hvis du ser et blåt flueben på en side eller en profil, betyder det, at Facebook har bekræftet, at der er tale om en autentisk side eller profil for den pågældende offentlige person, medievirksomhed eller varemærke. Hvis du ser et gråt flueben på en side eller en profil, betyder det, at Facebook har bekræftet, at der er tale om en autentisk side fra den pågældende virksomhed eller organisation.

Kilde: Forbrugerombudsmanden