x
Annonce
Vejle

476 underskrifter: Vejkamp bredte sig tirsdag til teknisk udvalg

Her får du en julegave til 15 millioner kroner, lød det fra Henrik Stjernholm og Freddy Olesen, der som repræsentanter for beboerene på Store og LIlle Grundet i går overrakte udvalgsformand Gerda Jørgensen (V). De 15 millioner er det beløb, kommunen - ifølge repræsentanterne - sparer på trafikforanstaltninger i området , hvis Grundet Skovby ikke forbindes direkte med de nuværende villakvarterer. Foto: Mette Mørk
Politikerne var splittede. Et flertal sagde nej til at skrive en omstridt vej helt ud af den kommende lokalplan for Grundet Skovby.

Vejle: Da teknisk udvalgs formand Gerda Haastrup Jørgensen(V) tirsdag eftermiddag dukkede op til udvalgets møde, havde hun 476 underskrifter med under armen.

Den store stak papirer understregede, at beboerne omkring Store og Lille Grundet ikke vil have en direkte vejforbindelse fra deres villakvarter til et nyt byudviklingsområde nord for Store Grundet - det op til 600 boliger store Grundet Skovby. Fuldt udbygget lyder vurderingen, at området kan blive hjem for 1500 beboere.

Som udgangspunkt har de nuværende beboere ingen problemer med at få nye naboer.

Men de ønsker ikke, at tilflytterne skal køre igennem deres område for at komme til byen.

Derfor kæmper de indædt imod en vejløsning, der er skrevet ind i Vejle Kommunes planmateriale.

Annonce
Vi føler, at I kun tager hensyn til de kommende beboere og projektudvikleren. Grundene vil kunne sælges mellem 100.000 og 150.000 kroner dyrere, hvis den vejforbindelse bliver lavet.

Henrik Stjernholm, formand for Kløvertoftens Grundejerforening

Kun vejen der skiller

Vejløsningen vil give de nye naboer mulighed for at køre ned forbi herregården Store Grundet og ind i Grundet-området i stedet for at køre ud på Viborgvej.

Planlæggerne ønsker den nye vej for at sikre adgang til en ny institution, der er skitseret ved Grundet Tværvej. Samtidigt skal vejen gøre det lettere at komme til områdets skoler og til Nørremarkscentret.

I går bredte vejkampen sig så til teknisk udvalg. Her skulle politikerne sætte gang i arbejdet med den første lokalplan for Grundet Skovby. Økonomiudvalget vedtog allerede i september en helhedsplan for det 87 hektar store område mellem Store Grundet og Hornstrup Kirkeby, men de overlod vejproblemet til den mere detaljerede lokalplanlægning.

Borgerlige mod S og SF

Derfor kom vejdebatten til at fylde meget på teknisk udvalgs møde. Ifølge formand Gerda Haastrup Jørgensen var der ikke stor diskussion om de andre elementer i planlægningen:

- Men det endte med en snæver afgørelse, selvom vi prøvede med tre forskellige ændringsforslag, fortæller udvalgsformanden.

I sidste ende vedtog et flertal på fire mod to, at arbejdet med et lokalplanforslag skal sættes i gang, uden at muligheden for en såkaldt sivevej er pillet helt ud:

- Vi har ikke lagt os fast på, hvordan vejforbindelsen skal udformes. Jeg kunne godt forestille mig, at der skal etableres en bussluse, så biler ikke kan køre igennem. På den måde vil der kun være gennemkørsel for gående, cykler og bybusser, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Men med opbakning fra sit eget parti, Konservative og Dansk Folkeparti afviste hun at pille muligheden for biladgang helt ud.

Socialdemokratiet og SF sagde nej. De to partier kan ifølge Alex Vejby Nielsen (S) leve med eksempelvis busslusen, men ville have muligheden for sivevejen fjernet.

Udsigt til flere biler

Samtidigt med lokalplanen skal der ifølge udvalgsformanden sættes gang i en helt overordnet trafikplan for Grundet-området:

- Vi er nødt til at se på hele trafikudviklingen i området i forhold til det arbejde, der skal i gang med Grundet Skovby. Der er jo allerede problemer i dag, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Ifølge de foreløbige skitser for det nye område skal den primære adgang til Grundet Skovby ske via Viborgvej. Men selvom det bliver tilfældet, kan man ikke forhindre, at beboere vælger at køre tilbage til Grundet-området via Grundet Ringvej. Det vil give ekstra trafik på eksempelvis Grundet Bygade.

Samtidigt er der planer om ny bebyggelse ved Moldevej for at fjerne ghetto-stemplet fra Finlandsparken - og det vil også betyde flere biler.

- Derfor er der brug for, at vi får et overordnet billede af hele trafiksituationen, siger formanden for teknisk udvalg.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Læge er bange for at overse alvorlig sygdom: Patienterne holder sig væk under coronakrisen

Ikast-Brande

Brogade nedlægges delvist

Annonce