De sidder klar til at hjælpe ofre døgnet rundt

Birgitte Trolle er leder af sydøstjyllands politis offerrådgivning, som består af frivillige. Foto: Søren Gylling

De sidder klar til at hjælpe ofre døgnet rundt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Offerrådgivningen har 20 års jubilæum i år. Flere og flere ringer til linjen, men man vil gerne hjælpe endnu flere.

Sydøstjylland: En oplevelse af, at der var for lidt fokus på ofrene og for stor fokus på rehabilitering af de kriminelle.

Det var én af årsagerne til, at Offerrådgivningen blevet oprettet i 1998. Siden har ofre for eksempelvis kriminalitet og trafikulykker haft mulighed for at ringe døgnet rundt til rådgivningen. Det samme har vidner og pårørende.

Offerrådgivningen tilbyder at lægge ører til, for jo mere man taler om en ubehagelig oplevelse, jo bedre. Det fortæller Birgitte Trolle, der sidder i bestyrelsen for Offerrådgivningen i Sydøstjyllands Politikreds og samtidig er mentor for de andre frivillige.

- Der er altid én på vagt døgnet rundt. Vi er her, og vi lytter, fortæller Birgitte Trolle, der ligesom de øvrige ved Offerrådgivningen er frivillig.

Hendes håb er, at endnu flere vil benytte sig af Offerrådgivningen fremadrettet. I 2016 benyttede 410 personer sig af tilbudet. Tallet voksede til 510 i 2017, og målet er 600 samtaler i 2018.

- Vi vil gerne have mange flere opkald, for vi har ressourcerne, forsikrer Birgitte Trolle.

Jo flere gange du taler om det, du har oplevet, jo bedre. Derfor kan det også være svært at forstå, når omgivelserne tror, at du er kommet videre.
Birgitte Trolle, Offerrådgivningen
58-årige Birgitte Trolle er med til at lede Offerrådgivningne i Sydøstjylland. Rådgivningen består af 13 frivillige, der sidder klar ved en vagttelefon døgnet rundt. Der er brug for flere frivillige, fortæller hun. Foto: Søren Gylling
58-årige Birgitte Trolle er med til at lede Offerrådgivningne i Sydøstjylland. Rådgivningen består af 13 frivillige, der sidder klar ved en vagttelefon døgnet rundt. Der er brug for flere frivillige, fortæller hun. Foto: Søren Gylling

Et sted at læsse af

Det er i høj grad personer, der er blevet udsat for voldelige hændelser, som henvender sig. To tredjedele er kvinder.

Selvom Offerrådgivningen hedder, som den gør, så handler det i første omgang ikke om at give gode råd, når man besvarer opkald.

- Vi lytter først og fremmest. Mange har brug for at få læsset af, og så er det rart at tale helt anonymt med nogen, som har tavshedspligt, siger Birgitte Trolle og fortsætter:

- Mange kan ikke forstå, hvorfor det var dem, det gik ud over. De er chokerede over, hvad de er blevet udsat for, og at det påvirker dem så meget. De ved ikke, hvordan de skal komme videre.

Netop det faktum, at det kan være overraskende svært at komme videre, når man har været udsat for noget alvorligt, har venner og bekendte nogle gange svært ved at forstå. Derfor er det rart for voldsofre at have Offerrådgivningen, når omgivelserne ikke længere magter at lægge øre til.

Nogle gange er det pårørende, der ringer ind, fordi de føler sig magtesløse og ikke ved, hvordan de kan hjælpe.

- Vi fortæller dem, at de bare skal være der. Man behøver ikke at gøre så meget andet end at lytte.

Med på sidelinjen

Der er dog også nogle, som har brug for mere end blot et lyttende øre. Derfor tilbyder Offerrådgivningen et mentorprogram, hvor en af de frivillige hjælper i et længerevarende forløb.

- Det er også gratis, fortæller Birgitte Trolle.

For nogle personer, som hun har haft med at gøre i mentorordningen, har det betydet meget, at hun med jævne mellemrum blot sendte en SMS for at spørge, hvordan de havde det.

Andre har haft brug for, at hun tog med til lægesamtaler, ringede til politiet for at spørge, hvor langt efterforskningen var nået, eller at hun var bisidder under retssagen.

- For mange betyder det meget, at der har været et ekstra sæt ører med, så man kan tale om forløbet bagefter, siger Birgitte Trolle og tilføjer:

- Som mentor har jeg ikke noget på spil eller i klemme i systemet. Det kan betyde meget, og samtidig ved de, at de ikke står alene med det hele.

Det er en styrke

En vigtig del af arbejdet som frivillig er at anerkende ofre, for at have fundet ressourcerne til at bede om hjælp.

- Det er sværere end man umiddelbart tror at ringe og bede om hjælp. Det kan være en stor overvindelse, og man ved jo ikke, hvad det er for et menneske, man får i telefonen, siger Birgitte Trolle.

Hun gætter på, at mange er opdraget til, at man skal kunne klare sig selv.

- Så det er en styrke at bede om hjælp.

De sidder klar til at hjælpe ofre døgnet rundt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce