Ikke bare et maleri: Monicas billeder er en hjælp til demente beboere

Billederne på Højagercentrets døre skal - ud over at pynte - også være med til at formindske antallet af beboere, der forvilder sig væk hjemmefra. Derfor var det vigtigt for kuntsneren bag, Monica de Vega, at malerierne fik noget visuel dybde. For eksempel ved, at gulvet fortsætter op på maleriet her. Og som en ekstra detalje fandt en kollega desuden på at gemme snoren, man trækker i for at åbne døren, under en lampeskærm. Foto: Mette Mørk

Ikke bare et maleri: Monicas billeder er en hjælp til demente beboere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Højagercentret i Jelling har en af de ansatte malet seks af dørene med motiver, der både spreder glæde og hjælper med at forhindre, at demente beboere forvilder sig ud fra centret uden at kunne finde hjem igen.

Jelling: En dør er ikke bare en dør. I hvert fald ikke på Højagercentret i Jelling. Her er det også et maleri.

På seks af centrets døre er enten den ene eller begge sider prydet med sandstrande, marker, dyr, fisk og andre motiver. Kunstneren bag hedder Monica de Vega, og hun er ansat på stedet som SOSU-hjælper.

- De mange motiver skal signalere ro, og de skal give lys til stedet. Der var lidt for mørkt her inden, så på den måde giver de en oplevelse for øjnene. Beboerne skal føle sig hjemme her på stedet, så når mange af dem for eksempel er tidligere landmænd, maler jeg gerne noget landlig idyl med dyr og planter, siger hun.

Vi kan se, at det har haft en god effekt, for vi har nogen, der før gik herfra, som ikke har gjort det, siden malerierne kom på dørene. Vi kan ikke helt undgå, at nogen beboere forvilder sig væk, men malerierne hjælper på det, og så er de en daglig glæde for os alle.
Anna Laurberg, centerleder på Højagercentret
Hvor er håndtaget? På alle malerier har Monica de Vega gemt håndtagene væk - her er det en del af ankeret. Hun fortæller, at hun cirka har brugt 30 timer til hvert motiv, men det er meget afhængig af detaljegraden på maleriet. Foto: Mette Mørk
Hvor er håndtaget? På alle malerier har Monica de Vega gemt håndtagene væk - her er det en del af ankeret. Hun fortæller, at hun cirka har brugt 30 timer til hvert motiv, men det er meget afhængig af detaljegraden på maleriet. Foto: Mette Mørk

Skal skjule udgangene

Ud over landlig idyl er der blandt andet også café-stemning og sommer-humør på malerierne, men dørene blev faktisk ikke kun malet for udseendet og hyggens skyld.

Malerierne skal også være med til at skjule, at der er tale om udgange, så beboere med demens i mindre grad forvilder sig ud fra centret uden at kunne finde hjem igen.

- Vi bliver generelt ældre, og dermed er der også flere af os, der bliver demente. Og vi har også procentvis flere, der kommer ind med en demenssygdom, og de fleste af dem er jo fysisk meget mobile, men de har svært ved at finde hjem igen, hvis de er kommet uden for det hjem, de bor i, siger centerleder Anna Laurberg med reference til de afdelinger, centret har.

- Der findes firmaer, som sælger folie, man kan sætte på dørene, og som signalerer, at "her kan jeg ikke gå igennem". Men nu tænkte vi, at når vi har Monica ansat, og hun er dygtig til at male, så kunne det være sjovt at prøve noget andet, siger Anna Laurberg, der gennem Højagercentrets Vennekreds fik skaffet penge til, at Monica de Vega også kunne få et honorar for arbejdet med de seks døre.

Dørene blev malet i efteråret 2018, men Monica de Vega har tidligere været i gang på væggene på Højagercentret. Hun har malet hele sit liv og er uddannet grafisk designer fra dengang, sådan noget foregik i hånden. De sidste tre år har hun været ansat som SOSU-hjælper på Højagercentret. Foto: Mette Mørk
Dørene blev malet i efteråret 2018, men Monica de Vega har tidligere været i gang på væggene på Højagercentret. Hun har malet hele sit liv og er uddannet grafisk designer fra dengang, sådan noget foregik i hånden. De sidste tre år har hun været ansat som SOSU-hjælper på Højagercentret. Foto: Mette Mørk

Skjuler håndtagene

Opgaven lød for Monica de Vega derfor ikke bare på at male løs. Der skulle også tænkes i ting som at skjule håndtagene og give motiverne dybde.

- Når det gælder sådan nogle stormotiver her, så er det vigtigt for det visuelle, at der er noget perspektiv i maleriet, for det er med til at give noget realisme, siger hun og viser blandt andet, hvordan der på et maleri er tænkt over, hvordan gulvet fortsætter ind i billedet, og hvordan der på et andet er lavet skygger for at tilføje mere dybde til motivet.

Har en effekt

Men har det så virket? Det beretter både Monica de Vega og Anna Laurberg om.

- Vi kan se, at det har haft en god effekt, for vi har nogen, der før gik herfra, som ikke har gjort det, siden malerierne kom på dørene. Vi kan ikke helt undgå, at nogen beboere forvilder sig væk, men malerierne hjælper på det, og så er de en daglig glæde for os alle, siger Anna Laurberg.

Ikke bare et maleri: Monicas billeder er en hjælp til demente beboere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce