Annonce
Børkop

800 elever gik ad hjernens stier

Amalie Stangerup fra 8. B forklarede, hvorfor hun var på vandretur ad stier. Det handler om amygdala. Med sig havde hun Signe Moberg fra 4. A, der er 8.Bs venskabsklasse. Foto: Yilmaz Polat

Eleverne på Englystskolen gik fredag ad byens stier. For at sætte fokus på de stier i hjernen, man kan trampe ad, når hjernens alarmklokke ringer.

Annonce

Børkop: Stierne i Børkop er denne fredag formiddag for en stund omdannet til stierne i hjernen.

De stier amygdala former inde i vores hoveder. Amygdala. Ikke et nemt ord, men et ord, eleverne på Englystskolen kender godt. Især i 3. klasserne for de har haft det på skemaet, og de havde fået alle andre elever fra 0. til 9. klasse til i fællesskab at vandre ad stierne.

- Amygdala er hjernes alarmklokke. Og jeg synes, det giver god mening, at vi går her i dag på stierne, for det er et symbol på, at vi selv kan forme nye stier inde i hjernen, forklarer Amalie Stangerup, der går i 8.B.

Hun er en af de knap 800 elever, der går turen rundt.

Undervejs bliver de mødt af eleverne fra 3. klasserne, der står klar med skilte, hvorpå der står en masse positive ord. Den empatiske sti. Glæde. Omsorg. Den slags ord.

Amygdala

Amygdala - på dansk kaldet mandelkernen - er et lille område i hjernen, som har en stor betydning for, hvordan vi opfører os. Den aktiveres, når vi bliver vrede, bange eller nervøse. Når den aktiveres, bliver det sværere at tænke rationelt og klart.

Undervejs blev eleverne mødt af positive ord, der kan bruges som inspiration til de stier i hjernen, der er gode at vandre ad. Foto: Yilmaz Polat
Annonce

Forpligtende fællesskab

På Englystskolen har man i flere år haft en fælles overskrift, der hedder "Forpligtende fællesskaber". Og ud fra det tema skal hver årgang lave et event. Tidligere er der blandt andet lavet en dronevideo af alle elever, og alle elever har danset boogie woogie.

Og denne fredag er det så tid til at vandre ad hjernens stier.

- På årgangen har vi tidligere haft et emne omkring amygdala, der er med til at forme stierne i vores hjerne. Når vores amygdala bliver kapret, så styrer den vores hjerne, og så gør vi måske ting, der ikke er særlig heldigt i forhold til vores omgivelser og en selv. Eventen her i dag går ud på, hvorledes kan vi sammen "trampe" nye positive stier i vores hjerne, forklarer Else Friis Jensen, der er lærer på 3. årgang.

Kærlighed på stien. Foto: Yilmaz Polat
Annonce

Glimmer i flaske

Det er på hele skolen, at ordet amygdala er blevet et så meget brugt ord, at eleverne har lært dets betydning.

- Eventen i dag er med til at brede kendskabet ud, men derudover arbejder vi nu med de på forskellige måder. Det handler om at håndtere følelser, så det ikke går ud over andre. Det er jo helt normalt og ok at have stærke følelser, men nogen gange skal man lige tænke over, hvad man gør, for det kan gå ud over andre, forklarer Dorte Terp, der er skoleleder.

En af mulighederne er i øvrigt ret lavpraktisk.

- Vi arbejder med at have nogle flasker med vand. I vandet er der glimmer, og hvis følelserne tager over, og man måske er ved at eksplodere i vrede, kan man tage flasken ryste den, og så skal man kigge på, at glimmeret lægger sig i bunden. Det er en form for lige at tælle til ti, siger skolelederen.

Om det virker? Ikke hver gang. Men sådan er det amygdala. Den tager os med på gode stier og dårlige stier. På Englystskolen tog den så også samtlige elever med rundt i Børkops stisystem.

Eleverne på Englystskolen skull gå ad stier, og det gjorde de. I hundredvis. Foto: Yilmaz Polat
Det kræver lidt at råbe 800 elever op. Klasserne stod sammen med deres venskabsklasser. Foto: Yilmaz Polat
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

Sprit, skift ofte og pas på tvivlsomme kopier: Apotekeren giver gode råd om mundbind

Give

Jesper og Lone har overtaget Givskud El

Danmark

Fundings analyse: Læg mærke til disse tre ting ved Messerschmidts forfremmelse

Annonce