Annonce
Børkop

9.a er vendt tilbage til en ny hverdag med mere håndvask og mindre læring

Sådan ser et klasselokale anno forår 2020 ud. Med skærme imellem eleverne. De må dog gerne være tæt i løbet af dagen, for de er i samme "familie". 9.A forklarer i historien her om de nye tider, og de tanker de gør sig omkring det. Foto: Jørgen Flindt
Det er onsdag og dag tre i den nye hverdag for de store elever med håndvask og afstand. Eleverne i 9.a på Englystskolen i Børkop er glade for at være tilbage, men de mange håndvaske og afbrydelser forstyrrer koncentrationen i undervisningen.

Børkop: Endelig blev det 6. - 9. klassernes tur til at vende tilbage til en nogenlunde normal hverdag. Den 18. maj startede eleverne og det gjorde 9.a på Englystskolen også. Dermed sluttede 9½ uge derhjemme med nødundervisning.

- Skolestart efter corona lockdown har været hektisk og svær at vænne sig til med nye pausetider og restriktioner, men det er dejligt at være tilbage sammen med kammeraterne, siger Signe Løvgreen, der er elev.

Stemningen i klasselokalet er anderledes og forholdene for undervisningen har ændret sig.

Eleverne er opdelt af skillevægge på bordene og en meters afstand mellem hinanden, pauserne er opdelte, og lærerne er påpasselige med ikke at komme for tæt på. For at imødekomme sundhedsstyrelsens retningslinjer er "håndvaske-ture" blevet en fast del af rutinen for udskolingen.

For 9. klasse er afgangsprøverne aflyst og erstattet med årskarakterer.

-Jeg synes selvfølgelig, at det er dejligt at være tilbage, men det er svært at få hverdagen og fokuset til at fungere. Vi bliver hele tiden afbrudt af rengøring og håndvask op til 10 gange om dagen, forklarer Johan Jalk, der sammen med resten af 9.a har fået en snak om den nye hverdag.

Annonce

9.a tog til genmæle

I mandags var lokalredaktør Jørgen Flindt forbi Englystskolen, hvor de ældre elever mødte ind efter næsten ti uger derhjemme på grund af coronanedlukningen.

Han fik en snak med tre elever fra 9.a. En snak om mange ting, men vinklen faldt på, at det var dejligt at vende tilbage til skole, men det også var lidt spild af tid.

Den vinkel fik eleverne sig en snak om i klassen. Om at artiklen var for stramvinklet.

De henvendte sig via klasselæreren til lokalredaktøren, som vedkender, at der vinkles så hårdt, at de unge mennesker kommer til at fremstå mere som forkælede unge end de meget reflekterende unge, de egentlig var under interviewet.

Sammen har de unge i 9.a lavet en artikel. Det er sket under vejledning af klasselæreren og til dels lokalredaktøren.

Her er deres vinkel på, hvordan de oplever de nye tider i skolen. Der er tale om en læseværdig og tankevækkende artikel.

God læselyst.

Der sprittes af hele tiden

Eleverne udtrykker glæde for at se deres kammerater og for at være fysisk sammen om undervisningen. Men skoledagen er ikke effektiv, som konsekvens af de mange retningslinjer, der selvfølgelig skal overholdes.

- Vi har rigtig meget fokus på at forebygge smitte, vaske hænder og få sprittet af, hvilket er meget vigtigt, da vi som unge jo bærer en del af ansvaret for at holde smittetrykket nede, men det gør jo, at der kommer en masse afbrydelser. Man får sværere ved at koncentrere sig og holde fokus, siger Cecilie Hess.

Af de erfaringer, som eleverne i 9.a har gjort sig derhjemme, er der specielt en ting, de har lært. De har lært at disponere deres tid og fundet ud af, at de kan arbejde hurtigt og mere effektivt ved i højere grad selv at planlægge og koordinere opgaverne og samarbejdet.

- Det kommer let til at føles som tidsspilde at være her. Det er ikke fordi, vi er utaknemmelige for at komme tilbage, men vi oplever ikke den samme effektivitet i skolen, som vi har haft derhjemme. Vi ser ikke, at det er nødvendigt at tilbringe syv timer på skolen under disse vilkår. Når vi arbejder derhjemme, skal vi jo ikke vaske hænder og spritte af hele tiden, så vi kan nå det samme på kortere tid, siger Anna Jensen.

Mathilde Karlskov er enig og forklarer:

- Det er vigtigt at give den nye skolehverdag en chance, for vi savnede skolen og hinanden, men de nye vaner og rutiner tager tid fra undervisning og læring.

Fordyber sig bedre derhjemme

Så jo, eleverne har lært en masse nyt om dem selv ved at arbejde hjemme - de har lært, hvordan man kan motivere sig selv og disponere tiden på egen hånd. Det er vigtig læring for eleverne at tage med sig videre, at man kan planlægge sit arbejde, holde koncentrationen og også arbejde hjemmefra med fokus.

- I den normale hverdag er vores skoledage lange, og derfor er der ikke så meget energi til skolearbejde, når vi kommer hjem. Vi har oplevet, at vi faktisk er i stand til at fordybe os og få lavet noget uden konstante afbrydelser, forklarer eleverne i 9.a.

Det kan klasselærer Inger Skjerning Hansen godt følge eleverne i.

- Jeg oplever, at det er gået godt med genåbningen af skolen, og at eleverne virker glade og positive, men jeg oplever ikke, at der er så meget plads til fordybelse. Jeg synes, at der bliver for mange afbrydelser i løbet af dagen, lyder det fra Inger Skjerning Hansen og uddyber:

- Det havde været en fordel med en kombination af mødetid på skolen og koncentreret hjemmearbejde, som vi har set rigtig mange af eleverne klare virkelig godt.

Pladerne mellem eleverne er at finde i alle klasselokaler. Også i 9.a. Foto: Jørgen Flindt

Vise deres bedste

Men sådan er det ikke blevet.

- At undervisningen foregår i klassen er til stor glæde for mange unge, da vi har brug for at kunne tale sammen og se hinanden, men hvordan vi skaber mere effektiv arbejdstid for os, kunne godt have været tænkt ind, siger Johan Jalk og Cecilie Hess.

I forvejen er specielt 9. klassernes skoleafslutning ændret som følge af corona-lockdown. Deres afgangsprøver er aflyst, og de har derfor brug for frem mod karaktergivningen at kunne vise deres bedste, men det kræver fokus og fordybelse, hvilket den nuværende skoledag ikke byder på.

- Vi ønsker blot ordentlige arbejdsvilkår i kombination med at være sammen på skolen, udtrykker eleverne i 9.a

Og som Signe Løvgreen foreslår: "Lad skoledagen inddeles i tid på skolen og arbejdstid hjemme, så både det sociale og det faglige tilgodeses.

Sådan ser skoleskemaet ud i en coronatid - de hvide pletter på skemaet, er der hvor der skal undervises, men hvad der skal undervises i er ikke fastlagt, så der kan være mange emner i spil. Deriblandt "skriv en artikel til avisen". Foto: Jørgen Flindt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce