Annonce
Vejle

Slut med dieselos på Horsensbakken: Vejles bybusser skal køre på strøm

Om et par år er det slut med dieselbusser på Vejles gader og veje - i hvert fald når det gælder bybusserne. Arkivfoto: Angelina Owino
Tirsdag skal teknisk udvalg beslutte sig for kravene til det kommende udbud af bybuskørslen, og der er flertal for el.

Vejle: El eller ej.

Den beslutning skal politikerne i teknisk udvalg træffe tirsdag. Her står det kommende udbud af bybuskørslen i Vejle på dagsordenen, og det store diskussions-punkt har været, om busserne fremover skal køre på el.

Og det skal de, ser det ud til. Der er flertal i teknisk udvalg for at skifte dieselbusserne ud med nye busser med elmotor. På forhånd har udvalgets "røde" medlemmer, to socialdemokrater og en SF'er, været indstillet på el, og nu er formand Gerda Haastrup Jørgensen (V) også steget på elvognen.

- Jeg har været i tvivl i forhold til Vejles bakker. Det kræver meget strøm at få busserne op. Men jeg blev overbevist om, at det kan lade sig gøre, da vi for nylig var i Roskilde for at høre om kommunens erfaringer med elbusser, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

Annonce
Teknikken udvikler sig meget hurtigt inden for elbusser - så der kan nå at ske meget, inden de kommer på gaden i Vejle om et par år.

Gerda Haastrup Jørgensen (V), formand for teknisk udvalg

S: Frustrerende vægelsind

Ifølge udvalgsformanden vil busserne kunne lade så meget ekstra strøm på vej ned ad bakkerne, at det opvejer det ekstra forbrug på vej op. Det har fjernet betænkeligehederne for Gerda Haastrup Jørgensen, der har mange års erfaring med busdrift som leder i Midttrafik.

I Socialdemokratiet har Alex Vejby Nielsen været frustreret over det, han kalder vægelsindet hos de "blå" partier i udvalget - Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti. Ifølge socialdemokraten har der aldrig været tvivl hos Socialdemokratiet og SF.

Alex Vejby Nielsen mener, det ville være "tåkrummende pinligt", hvis busserne i de kommende 12 år kører rundt på diesel. Og han har også hæftet sig ved de gode erfaringer i Roskilde, der er en af de første kommuner, der har satset udelukkende på elbusser:

- Udvalget har været på besøg i Roskilde Kommune, hvor de næsten ikke kan få armene ned over deres elbusser. De er gode at køre i for chauffører og passagerer, de larmer ikke, sviner ikke lokalt, og de bidrager til klimaomstillingen med en stor CO2-besparelse. lyder det fra Alex Vejby.

Først efter 2022

Elbusserne kommer ikke på gaden i Vejle lige med det samme. Det udbud, politikerne skal beslutte tirsdag, gælder først fra 2022.

I mellemtiden har man gennemført et midlertidigt udbud der gælder i to år. På den måde har man god tid til omstillingen fra diesel til el. Beslutningen om elbusser kræver blandt andet nye ladestationer og andre tiltag for at kunne føres ud i virkeligheden.

Ellers er der ikke lagt op til de store ændringer i busdriften i forhold til i dag. I udbuddet slås det fast, at busruterne i stort omfang skal være som i dag.

Kommunen er klar til at hjælpe en kommende vognmand med at finde et areal tæt på Vejle Trafikcenter, der kan bruges til nyt busdepot. Det vil betyde færre udgifter for vognmanden til såkaldt "tom kørsel" altså transport af busserne fra depotet til selve ruten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejle

De hjemløse og byens andre udsatte savner et værested om aftenen

Annonce