Annonce
Danmark

Tømrer-Torben og SOSU-Sanne kan give regeringen bilhovedpine

Thomas Funding Foto: Michael Nørgaard
Annonce

Lige om lidt går salget af biler totalt i stå. Bilforhandlerne kan faktisk lige så godt sende de ansatte hjem.

Mandag præsenterer elbil-kommissionen nemlig sine forskellige modeller for, hvordan bilafgifterne kan omlægges, så flere begynder at købe elbiler. Og selvfølgelig vil ingen forbrugere risikere at købe en bil uden at vide, hvordan den er afgiftsbelagt lige om lidt.

Politikerne skal derfor arbejde hurtigt, så der kan komme klarhed over de fremtidige bilafgifter. De kan ikke lade forhandlingerne trække ud i flere måneder. Og det ved de også godt.

Kommissionen er ledet af den tidligere direktør for Dong Anders Eldrup og kaldes af den grund også bare for Eldrup-kommissionen på Christiansborg.

Eldrup og de andre kommissionsmedlemmers opdrag har været at opfinde en model, der kan føre til en elbilrevolution, men uden at det koster statskassen en krone. I dag tjener staten rundt regnet 50 milliarder kroner årligt på registreringsafgiften, vægtafgiften og benzin- og dieselafgifter, og dem vil regeringen altså ikke miste.

Den opmærksomme læser skal her bemærke, at det alene er statens økonomi, der tales om. Danskernes privatøkonomi er en anden sag. Og det er da også deri problemet består. Det kommer nemlig til at koste penge, hvis flere skal vælge el, og hvis ikke statskassen betaler regningen, så må det blive de andre bilejere.

Bilmarkedet er, som ordet også mere end indikerer, et marked. Danskerne køber det, de har råd til, og som giver dem den bedste handel. Opgaven er på den måde simpel: Afgifterne skal ændres, så det bedre kan betale sig at købe en elbil.


Bilmarkedet er, som ordet også mere end indikerer, et marked. Danskerne køber det, de har råd til, og som giver dem den bedste handel. Opgaven er på den måde simpel: Afgifterne skal ændres, så det bedre kan betale sig at købe en elbil.


Det kan man groft sagt gøre på to måder. Enten ved at gøre fossile brændselsbiler dyrere, eller ved at gøre elbiler billigere. I virkelighedens verden bliver løsningen nok en kombination af de to. De danskere, der holder fast i deres gamle dieselhakkere, kommer altså - hvis undertegnede har ret - til i et eller andet omfang at finansiere dem, der vælger el.

Og det er her, regeringen kan få ballade med de to fiktive personer fra overskriften.

Tømrer-Torben og SOSU-Sanne kan give regeringen bilhovedpine, for de bor på landet for enden af en lang grusvej og har to gamle VW Passater, der begge har rundet 200.000 kilometer på triptælleren. Småting for en tysk kvalitetsmaskine, men de sviner med CO2’en, og partikelfilteret er ringere end de billigste corona-mundbind.

Den type biler skal skiftes ud, og derfor er det svært at se, at politikerne kan komme uden om at gøre dem dyrere at køre i. Men vores opdigtede par har et problem. Parret har ikke råd til at skifte bilerne ud. Og selv hvis de havde, ville det aldrig blive til to spritnye elbiler, men nok snarere til nogle nye brugte biler.

Det korte af det lange er altså, at omlægningen af bilafgifterne meget hurtigt kan ende med, at folk som Sanne og Torben kommer til at sidde dyrere i det. Og det er en udfordring for regeringen.

Mette Frederiksen har således i et tidligere interview i avisen her slået sig op på, at hun er rød, før hun er grøn. Oversat betyder det, at klimapolitikken ikke må betyde, at den sociale ulighed stiger, eller at dem med de mindste indtægter får færre penge at gøre godt med.

Men som dagbladet Politiken kunne fortælle tidligere på ugen, er en af anbefalingerne fra Eldrup og co., at der indføres en ny vejskat. Altså at alle biler - danske som udenlandske - skal betale for at køre på vejene. Rygterne på Christiansborg går på, at prisen bliver omkring 1000 kroner årligt.

Den afgift skal Sanne og Torben også betale, men medmindre regeringen finder på en form for modydelse, får de ikke gavn af gevinsten, hvilket altså er afgiftsfritagede elbiler. Og sådan fortsætter det. Ifølge Politikens oplysninger vil kommissionens mest vidtgående model betyde, at danskere, der forsætter med at køre benzin eller diesel, får en ekstra årlig regning på i omegnen af 5700 kroner.

Hvis regeringen vil undgå en løftebrudsdiskussion, får den meget svært ved at stille sig bag en sådan model. Og spørgsmålet er da også, om der overhovedet kan mønstres et flertal.

Der kan således opstå spændende ting, hvis Venstre og Radikale Venstre søger hinanden i forhandlingerne.

Mette Frederiksen har - medmindre hun kan få Dansk Folkeparti med i en aftale - brug for Morten Østergaard. Men den radikale leder har allerede været ude at sige, at omlægningen af bilafgifter godt må koste statskassen penge.

Det vil Jakob Ellemann-Jensen selvfølgelig bakke op om, al den stund at det vil gøre det billigere at være dansker. Og på den måde kan Socialdemokratiet ende med at blive presset til at give befolkningen afgiftslettelser.

Det lever Mette Frederiksen måske isoleret med, men problemet bliver her finansieringen. Der findes fortsat ikke noget pengetræ i Finansministeriet, så enten skal pengene tages fra råderummet, hvilket betyder, at der er færre penge til velfærd, eller også skal de tages fra andre områder, hvilket med næsten statsgaranti vil føre til ballade.

Men der er selvfølgelig stadig mange ubekendte. Mandag ved vi konkret, hvad Eldrup-kommissionen fremlægger, og hvordan partierne reagerer. Det bliver spændende.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
CORONAVIRUS

Live: Corona-virus gik nærmest amok på Aarhus-bar - antallet af smittede er nu oppe på 25  

Vejle

Beboertalsmand efter flere smittetilfælde på Søndermarken: Regionen bør tilbyde corona-test til alle i Løget

Annonce