Digitalt

Anmeldelse: Alderen trykker ikke Xenoblade Chronicles: Definitive Edition

Alderen er med Shulk og Xenoblade Chronicle, der absolut er et genspil værd i sin "Definitive Edition" på Nintendo Switch. Pr-foto
Et af de bedste spil på Wii’en er nu kommet til Switch. Og det er stadig godt.

Det var med en sund portion skepsis, at jeg downloadede Xenoblade Chronicles: Definitive Edition til min Switch. Det var nemlig første gang, jeg for alvor skulle begive mig ud i et japansk rollespil, eller JRPG, som de hedder blandt venner. Bevares, jeg havde da snuset til Final Fantasy før, men jeg blev aldrig rigtig fanget af dem. Indtil nu. For det giver god mening, at Xenoblade Chronicles ofte bliver nævnt som et af de bedre spil til Wii’en - og efter min mening også nemt kan blive det til Switch’en.

En hurtig, forsimpelt og spoiler-fri udgave af de første fem-syv timers historie i Xenoblade kunne lyde sådan her: Den unge mand Shulks skæbne hænger uløseligt sammen med det kraftige og legendariske våben The Monado. Det er en slags energisværd, som er det eneste våben, der rigtig kan skade den ondskabsfulde robotrace, Mechons. Mechons har angrebet de kolonier, som Shulk og de andre Homs bor i, og derfor tager Shulk og en håndfuld gæve følgesvende ud for at nedkæmpe Mechons i verdenen Bionis. Især en ny type med ansigter, der er særligt onde. Det var altså de første fem-syv timer af et spil, som ifølge hjemmesiden howlongtobeat.com tager i omegnen af 70 timer at gennemføre. Som minimum. Men det er ikke en spiltid, der afskrækker mig, for efter nu at have lagt de første 10 timers spil i kampe mod alverdens væsner, så vil jeg bare gerne have mere.

Om testen og prislinks

Produkterne, vi anmelder i Jysk Fynske Medier, er udlånt af virksomheden bag produktet. Vi tester og anmelder altid objektivt, uden at virksomheden har indflydelse på processen eller den færdige anmeldelse.

Artiklen kan indeholde affiliate links til Jysk Fynske Mediers samarbejdspartner PriceRunner. Når læserne klikker på de links, modtager vi en mindre betaling, men de har ingen betydning for, hvilke tests vi bringer eller vores bedømmelse af produkterne.

Xenoblade Chronicles er som sagt en remake af et Wii-spil, og har derfor nogle år på bagen. Og det kan ses på grafikken. Den er lidt kantet, især hvis den bliver holdt op mod Zelda eller et af de andre flotte spil på Switch’en. Når først man har accepteret det, gør det ikke det store. For den verden, man begiver sig rundt i, er så varieret og fantasifuld, at jeg helt glemmer at lægge mærke til grafikken. Men det er altså en præmis, man lige skal acceptere. Noget andet, man skal acceptere, er dialogen, som til tider er en anelse kliché-fyldt og tilsat lidt vel mange overdrevne “oh! huh? hmmm”-reaktioner. Men det er nu engang stilen i genren, og derfor går jeg ikke ud fra at det kommer til at generere garvede fans. Som ny generede det mig også kun den første times tid.

Sammen med omgivelserne er det historien, som får mig til at blive hængende. Den er ikke original, men tempoet er højt, og der kommer tilpas mange twists til, at jeg allerede er blevet overrasket flere gange. Og lur mig, om jeg ikke stadig sidder her om 60 timer.

Titel: Xenoblade Chronicle: Defintive Edition

Platform: Nintendo Switch

Udgivelsesdato: 29. maj 2020