Annonce
Trekantområdet

Arbejdsmarkedschef svarer på debat: - Jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man er i en svær situation

Jeanette Johansen er konstitueret arbejdsmarkedschef i Middelfart Kommune. Foto: Kim Rune
Fyens Stiftstidendes historie om Lise Vinther, der slås med Middelfart Kommune om sin arbejdsevne, skabte stor debat på avisens facebookside, Vores Middelfart. Vi har forholdt konstitueret arbejdsmarkedschef i Middelfart Kommune Jeanette Johansen den kritik, læserne rejste i kommentarsporet.

Hvad tænker du om, at det her emne har skabt så stor debat?

- Det er helt naturligt. Når folk oplever, at deres tilknytning til arbejdsmarkedet, og dermed også deres forsørgelsesgrundlag, er usikker, tænker jeg, alle har forståelse for, at man står i en sårbar situation.

Gør det indtryk på dig, at der er så mange, der fortæller lignende historier (som Lise Vinther, red.)?

- Ja. Jeg kan jeg sagtens sætte mig ind i, at man er i en svær situation. Og så hæfter jeg mig ved, at du bruger ordet kamp (i artiklen i Fyens Stiftstidende mandag, red.), og at nogle af kommentarerne indeholder ordet kamp. Vi ser ikke på det som en kamp, for en kamp har to kæmpende parter. Jeg har fuld forståelse for, at folk ønsker en hurtigere afklaring, men lovgivningen sætter rammerne for de forløb, borgerne har sammen med os, og den kan vi ikke ændre på lokalt.

Hvorfor tror du, at borgerne bruger ordet "kamp"?

- Jeg tænker, det er i frustration over, at forløbene ikke er så korte, som det kunne være ønsket, når man selv føler, at man er ved vejs ende. Man vil gerne derhen, hvor man ved, hvad der skal ske fremover, og den følelse kan jeg godt forstå.

Hvorfor er der tilsyneladende forholdsvis ofte et misforhold mellem, hvad borgerne mener, de kan, og hvad kommunen mener, de kan?

- Jeg ved ikke, om det er ofte. De, der ikke fremgår af debatten, er alle dem, som synes, der har været fin overensstemmelse mellem deres egen oplevelse af processen, og det, der egentlig var processen. Men i den her situation er der nogle borgere, som kobler sig på en konkret sag og kan gengive den samme oplevelse, og jeg tænker, at noget af det beror på det dokumentationskrav, der ligger.

Er det ikke som regel borgerne selv, der bedst ved, hvordan de har det?

- Det er svært ikke at svare ja til. Men vi skal stadig være undersøgende i forhold til arbejdsevnen.

Hvad gør I for, at borgerne i mindre grad føler, at de er i kamp med jer?

- Vi prøver at være så tydelige på de lovgivningsmæssige rammer som muligt. Men hvis en borger synes, at det, der kommer ud af munden på sagsbehandleren, bare ikke giver mening, så tror jeg ikke altid, tydeligheden går igennem. Samtidig er vi så åbne for kontakt, samtaler og dialog med borgerne, som vi kan. Men vi er en myndighedsudøvende funktion, der har til opgave at varetage den her lovgivning.

Flere giver udtryk for, at Middelfart Kommune er "ligeglad", har "mistro" til de syge, "mishandler" de syge og "mangler forståelse og respekt". Hvad tænker du om, at I bliver beskrevet på den måde?

- Det er et udtryk for oplevelsen af et dårligt møde mellem borger og system, og det er noget, vi som "system" og organisation hele tiden er opmærksomme på og prøver at arbejde med.

En af de ting, borgerne nævner, er, at kommunen ikke lytter til de lægeerklæringer eller sygejournaler, der ligger. Hvad tænker du om det?

- Det kan jeg ikke genkende. Men opgaven med afklaring og udvikling af arbejdsevne går på to ben. Et er det helbredsmæssige billede af borgeren, og et andet er borgerens arbejdsevne. Der kan godt stå ting i en lægeerklæring, hvor man kunne tænke og føle, at de betyder, at man ikke kan arbejde mere - men som egentlig lægger op til nogle skånehensyn og nogle brancher, som borgeren måske ikke kan være i. Det er vores opgave med afsæt i det lægelige at finde ud af, hvor på arbejdsmarkedet man så kan bidrage.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

24-årig mand dræbt af skud: Otte personer anholdt

Annonce