Vejle

Aristokratisk af ten i mol anmeldelse

Gary Brooker er blevet ældre. Men den unikke stemme er fuldt ud intakt.
Gary Brooker har et lykkeligt kærlighedsforhold til dunkle og hemmelighedsfulde mol-akkorder. Som komponist er han en sjælden art. En musiker, der formår at lave popsange med varig kvalitet, iklædt den klassiske musiks tyngde og avancerede struktur. Efter godt toenhalv time i selskab med ham og 66 andre musikere og sangere i Vejle Musikteater i aftes står det klart, at alle hans sange bevidst eller ubevidst må være skrevet med henblik på iklædning af de rober, kun et stort orkester kan levere. For parløbet mellem ham, hans fire med-musikere i Procol Harum, DR's Radiounderholdningsorkester og DR's Vokalensemble virker lydefrit og lykkeligt. Det blev en aften med en duft af Belle Epoque, krystallysekroner, store rober og kandelabre. Ført helt ud i detaljen i form af et bagtæppe med det billede, der prydede bandets album "Grand Hotel" fra 1973, et bordeauxrødt tæppe på scenens gulv og en diskret belysning som på et af de aristokratiske hovedstadshoteller i London, Paris eller Berlin.
Hans Otto Bisgaard dirigerede salen i "We'll Meet Again".

Majestætisk

Det betød så også, at vi fik mange sange fra netop "Grand Hotel". Og det er - set fra en fan, der har været med fra starten i juni 1967 - ikke Procol Harums bedste album. De ældste perler måtte vi vente med at nyde til langt hen i koncertens anden halvleg. Naturligvis først og fremmest den sang, der udkom den 8. juni 1967 - en uge efter "Sgt. Pepper" - og sugede sig fast i toppen af den britiske hitliste i seks uger i træk. Og den være nok så stjålet fra Thomas-kantoren i Leipzig Johann Sebastian Bach - det er intet under, at den sang er den mest spillede i England de seneste 75 år. Et tungt fremadskridende orgel, en majestætisk langsom marchrytme og en tekst, som ingen ganske vist forstår en hattenål af, men som alligevel klinger dybt, dybt inde i sjælen og en tekst man husker i årtier efter blot at have hørt den én gang. For min skyld måtte Procol såmænd godt have nøjedes med at spille "A Whiter Shade Of Pale" og sømands-epos'et "A Salty Dog" - det ville have været nok til at gøre aftenen det hele værd. Især det storladne arrangement af sidstnævnte er intet mindre end imponerende. Andre højdepunkter var titelnummeret fra bandets andet album "Shine On Brightly" og singlen "Homburg", efterfølgeren til gennembruds-hittet. Gary Brooker er den eneste tilbage fra den originale besætning. Og han er ikke blevet yngre med årene. Heldigvis er hans unikke stemme fuldt ud intakt - trods en aktuel forkølelse. Det er en af de stemmer, man ville kunne genkende selv i modvinden fra en styrke fem hurricane.

Lykketræf

Procol Harum var i deres storhedstid med til at etablere den progressive, symfoniske rock. En genre med indbyggede modsætninger, som til sidst fik den til at kollapse i god virtuositet. Men med en original tekstforfatter som Keith Reid var Procol godt kørende over i al fald fire enestående albums. Reid skrev blot, var aldrig med på scenen. Men hans samarbejde med Brooker var et lykketræf af stor værdi. Og koncerten i aftes beviste, at de bedste sange er af tidløs karakter. Turneen til fire danske byer er udlagt som en nytårskoncert, og sådan blev optakten i aftes også. Med en veloplagt Hans Otto Bisgaard og med en indpiskende start leveret af orkestret og vokalensemblet alene. Med Bachs "Air" arrangeret for kor, med toreador-marchen fra "Carmen", med Vera Lynns fællessang "We'll Meet Again" og med "A Collection Of Sailor's Songs" fra Last Night At The Proms var vi godt varmet op til hovedretten. To udsolgte koncerter bliver det til i år i Vejle - den anden finder sted i aften - og orkestret og dets dirigent David Firman kommer igen næste år. De skal være velkomne. Anmelderen trippede lystigt truttende i det udleverede båthorn igennem gaderne i aftes på vej hjem.
Vejle For abonnenter

Mågekoloni er brast sammen: Derfor har flere tusind truede hættemåger forladt Vejle - John ærgrer sig, mens andre er glade

Danmark