Annoncørbetalt indhold

At have, eller ikke have forstand på kunst

Taler kunsten til forstanden eller hjertet?
Annonce

Indholdet er sponsoreret

Når talen falder på kunst, indgår ofte begrebet ”at have forstand på kunst”. Når nogen siger til mig, at de ikke har forstand på kunst, plejer jeg at sige, at det heller ikke er forstanden, jeg vil have i taler med mine malerier.

Forleden dag var jeg inde og se van Gogh udstillingen på Arken. Da jeg trådte ind blandt malerierne, blev jeg ramt i hjertet. Den udstråling, der var fra hans originale malerier, var nærværende, stærk og meget mere, som jeg savner ord for. Og havde jeg ikke vidst et kvæk om kunst, tror jeg nok, jeg havde følt på samme måde.

Van Gogh´s malerier har altid talt til mig – lige fra jeg var lille pige og kopierede hans billeder fra en kunstbog med mine oliepasteller. Hans stærke penselstrøg, levende farver og alle de intense følelser, der stråler ud fra lærredet - de kommunikerer så kraftigt. At stå over for et af hans malerier er bare magisk.

At det så er interessant at vide mere om baggrunden for malerierne, kende farvelæren, kunne analysere kompositionen og alt muligt andet, der hører hjemme i hjerneregionen, vil jeg ikke benægte. Men for mig er det vigtigt, at et kunstværk taler ved sin blotte tilstedeværelse, uden at der skal være brug for en manual til oplevelsen. Lidt ligesom en vittighed, der taber en del, hvis den skal forklares.

Jeg har siden udstillingen læst flere af van Gogh´s breve, hvor han skriver om sin udvikling som maler. Der lægger han selv vægt på, at udtrykket for ham er langt vigtigere, end en akademisk korrekt tilgang til motivet.

Den kunstneriske elite med forstand på kunst i hans samtid dømte ham ude netop af den grund. Der var ifølge dem alt for mange fejl i hans motiver, og havde han ikke stået så fast i sit eget udtryk, kunne han måske have været fristet til at rette ind efter kritikken. Et kunstnerisk geni kunne være blevet trynet af den etablerede kunstforstand.

Naturligvis kan en grundigere indførsel i en kunstners værker forøge oplevelsen, hvilket jeg oplevede ved Per Kirkebys værker. De sagde mig ikke rigtig noget – også fordi, jeg ikke havde oplevet hans originaler, men kun reproduktioner.

En guidet tur på Lousiana gav mig dels mulighed for at se værkerne i deres fulde størrelse og udtryk, hvilket var meget betagende, dels fik jeg indblik i hans motivverden, som er taget fra hans geologiske studier. De abstrakte billeder på små reproduktioner, udviklede sig til store medrivende værker, som ikke bare var tilfældigt placerede farveområder, men faktisk også havde motiver.

At se disse malerier i virkeligheden gjorde også, at man kunne dykke ind i dem via de mange mange farvelag, der udgjorde hvert maleri. En totalt betagende maleteknik, hvor oplevelsen i virkeligheden også kunne klare sig uden forstanden.

Så sidder du med en ydmyg fornemmelse af, at du ikke har forstand på kunst, og ikke er værdig til at se nærmere på den, vil jeg sige: Kom bare i gang, og lyt til hjertet i stedet for.

Indholdet er sponsoreret

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.