Annonce
Egtved

Børn leger sig til bedre sansemotorik

Hængekøjen er sjov at svinge frem og tilbage i - men den tjener også et meget seriøst formål. Det er nemlig en rigtig god måde at træne sin balancesans på. Foto: Yilmaz Polat
Hos Balle Børnehave er sansemotorik blevet en fast del af hverdagen. Det er træning, der kan gøre en stor forskel for flere af børnene - men det skal samtidig være sjovt.

Balle: Der er kø til at få en svingtur i hængekøjen. Forståeligt nok, for det ser sjovt ud, og børnene ser ud til at have en fest, når de bliver svinget både frem og tilbage, fra side og til side og rundt og rundt.

Men det er ikke kun sjov. Der er en klar dybere mening bag. Siden sommeren 2017 har Balle Børnehave nemlig arbejdet med sansemotorik.

- Forskning viser, at op mod hvert andet barn i større eller mindre omfang har problemer med sansemotorikken. Det kan blandt andet give en masse udfordringer med indlæring, når de starter i skolen, forklarer børnehaveleder Maja Greve og fortsætter;

- Hvis vi allerede her i børnehaven kan være med til at træne deres sansemotorik, så de får bedre betingelser for at klare sig godt i skolen, vil vi rigtig gerne gøre det.

Derfor starter børnehaven hver dag med 15 minutters fælles morgenmotorik. Mandag er sansedag, hvor der står mindfullness, fodbad, massage eller motorik på programmet, og om fredagen er der sansetræning med forskellige rekvisitter som yogabolde og hængekøjer.

- Alt foregår gennem leg, så det er sjovt for børnene, hvilket er vigtigt, når børnene ikke er større. Men der et dybere formål bag alle øvelser, siger hun.

Annonce

Sådan virker sansemotorisk træning

I grove træk kan man opdele den menneskelige hjerne i tre dele; hjernestammen, storhjernen og lillehjernen
I hjernestammen lagres og bearbejdes vores sanseindtryk. Er vores sanseapparat velstimuleret, kan hjernestammen arbejde fint sammen med storhjernen, hvor al indlæring sker.
Er sanserne ikke velstimulerede, giver det blokeringer i samarbejdet mellem storhjerne og hjernestammen, og det hæmmer indlæringen.
Ved hjælp af sansemotorisk træning, hvor man arbejder med balancesansen, følesansen, muskelsansen og syns-sansen, kan man rette op på ubalancerne i hjernestammen og fjerne blokeringerne.
Ved hjælp af træningen kan man dermed forbedre forudsætningerne for indlæring.

Sansetræning hjælper skolebørn

Sarah har lagt sig på ryggen ovenpå en stor yogabold, mens Elisabeth Kristensen roligt triller bolden frem og tilbage, så Sarah skiftevis når gulvet med fingerspidserne og tåspidserne. Det er en rigtig god måde at træne blandt andet balancesansen på, forklarer Elisabeth Kristensen.

Hun er lærer i Balle Friskole, som børnehaven er slået sammen med, og så er hun uddannet sansemotorisk vejleder. I dag er hun på besøg i børnehaven for at give et par gode råd med på vejen.

I friskolen har man også de seneste år arbejdet med sansemotorik, og Elisabeth Kristensen har her set, hvordan træning af sanserne kan betyde en stor forskel for eleverne.

- Vi kan se, hvordan nogle elever, som måske lå på grænsen til at blive erklæret ordblinde eller få en diagnose virkelig har rykket sig, efter de er begyndt med målrettet sansetræning, siger hun.

Jo før, jo bedre

For at spotte nogle af de børn i børnehaven, som måske kunne have ekstra brug for træning, samarbejder børnehaven med en professionel motoriktræner, Marianne Zeuner Schou, som løbende screener børnehavens børn.

- Det er ikke sikkert, man selv opdager det. Eksempelvis kan man se børn, der løber og løber rundt, og som man måske ellers ikke tænker, der er udfordret, men så viser det sig, at de ikke kan dreje rundt uden eller bøje sig forover uden at blive svimle, forklarer Elisabeth Kristensen.

Jo før, man går i gang med at træne de sanser, der er udfordret, jo nemmere er det at få dem på niveau igen.

- Jeg synes, det er ærgerligt, at der ikke er mere fokus på sansemotorik, og hvad det kan gøre. Mange får måske en diagnose eller får det rigtig svært i skolen, og så er det i virkeligheden motorikken, der er udfordret. Vi er rigtig glade for, at vi er begyndt at arbejde med det her, og det er forældrene til vores børn også, siger Maja Greve.

Imens er det ved at være slut med træning for i dag.

- Øv, lyder det fra nogle af de børn, der ikke nåede en tur i hængekøjen i dag.

Men måske får de chancen næste fredag, hvor der endnu engang er sansetræning på programmet i Balle Børnehave.

Elisabeth Kristensen (tv.) er uddannet sansemotorisk vejleder og lærer på Balle Friskole. Hun har i flere tilfælde set, hvor meget sansemotorisk træning kan gavne børn, der har det svært i skolen. Hun er derfor glad for, at børnehaven i Balle også har sat fokus på den type træning. Foto: Yilmaz Polat
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Live: Både fagbevægelsen og arbejdsgiverne anbefaler at udbetale indefrosne feriepenge under coronakrisen

Vejle For abonnenter

Dengang blev skilsmissebørn sendt på børnehjem: Anne Marie levede hele sin barndom på Brummersvej

Annonce