Annonce
Vejle

Børneforvaltningen får knap 500.000 kroner: Leg med kunst skal skabe ny viden om børns dannelse

Gennem kunsten skal også de yngste institutionsbørn have mulighed for at se og forstå sig selv og deres verden på nye måder. Foto: Kulturprinsen
Som led i et stort nationalt projekt skal en række af kommunens dagtilbud fra næste år være med til at undersøge, hvordan mødet med kunst og kultur påvirker de yngste børns dannelse.
Annonce

Vejle: Det kulturelle snit rykker fra 2020 helt inden for i udvalgte dagplejer, vuggestuer og børnehaver. Her skal institutionernes alleryngste have lov til at få maling på fingrene, komme helt til på kunst og kulturliv og samtidig være med til skabe ny viden om leg og dannelse.

"LegeKunst" hedder det nationale projekt, som skal rulles ud i 18 danske kommuner med og over de næste fire år kommer til at engagere mere end 20.000 børn over hele landet og op mod 50 forskellige kulturinstitutioner.

- Projektet ligger i forlængelse af de ambitioner, vi i forvejen har for børnekulturen i Vejle. Men det kan blive endnu bedre, og derfor vil vi gerne være med til at sætte fokus på legen - ikke som modsætning til læring, men i samspil med, siger Rune Asmund Sørensen, Chef for Dagtilbud under Børn & Unge i Vejle Kommune, som lokalt har fået tilsagn om knap en halv million kroner til projektet.

Det er Kulturprinsen, et udviklingscenter for børne- og ungekultur i Viborg, der er projektejere og med blandt andet 25 millioner i støtte fra Nordea-fonden skal igangsætte samarbejdet mellem projektledelse, kommuner og institutioner.

- Verden ser så anderledes ud for børn end for os voksne. Med nysgerrighed, sansning, leg og mod til at fejle - og prøve igen - præcis sådan er barnets tilgang til verden. Med LegeKunst vil vi vise, på hvilke måder kunst- og kulturaktiviteter kan gøre en ganske særlig forskel for dem i hverdagen, siger Ulla Voss Gjesing, Centerchef ved Kulturprinsen, i en pressemeddelelse.

Nordea-fonden har de seneste tre år haft særligt fokus på målgruppen nul- til seks-årige, som med LegeKunst kommer til at møde billedkunstere, skuespillere og over en længere periode skal sætte fantasien fri og lade fantasifulde idéer blive til virkelighed med vandfarver og historiefortælling.

Verden ser så anderledes ud for børn end for os voksne. Med nysgerrighed, sansning, leg og mod til at fejle - og prøve igen - præcis sådan er barnets tilgang til verden. Med LegeKunst vil vi vise, på hvilke måder kunst- og kulturaktiviteter kan gøre en ganske særlig forskel for dem i hverdagen.

Ulla Voss Gjesing, centerchef ved Kulturprinsen

Annonce

Ny viden om børns møde med kunst og kultur

Et af delmålene bag LegeKunst er at bringe ny, tiltrængt viden til et område, flere eksperter i dag mener er underbelyst. Dén læring og dannelse, som knytter sig til de yngste børns møde kunst og kultur.

Blandt de nordiske lande ligger Danmark nemlig i øjeblikket i bund, når det kommer til forskning på dagtilbudsområdet. Det skal syv sideløbende forskningsprojekter lave om på.

- Politikerne efterspørger altid evidens. Derfor er forskningsdelen vigtig, hvis området også skal løftes politisk, og det ikke bare skal være en påstand, at kunst og kultur kan flytte noget for børnene, siger Ulla Voss Gjesing.

I Vejle Kommune er det UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole Jelling, der forestår ét af forskningsprojekterne. De skal se på "leg og (historie)dannelse" gennem et såkaldt aktionsforskningsprojekt.

Den samlede projektramme for LegeKunst lyder på 70 millioner kroner. Nordea-fonden uddeler hvert år 500 millioner til projekter, der fremmer det gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur.

Ambitionerne bag LegeKunst

  • Det er planen, at udbytte af de 18 medvirkende kommuners deltagelse i 'LegeKunst' skal forankres og fremtidssikres i hver enkelt kommune.
  • Derfor bliver der i hver kommune tilknyttet henholdsvis en tovholder og en 'LegeKunst'-vejleder, der skal arbejde tæt sammen med fem LegeKunst-koordinatorer, ansat på pædagoguddannelser i alle regioner.
  • Derudover skal pædagoguddannelsernes engagement i LegeKunst komme de pædagogstuderende til gode i såvel teori som praksis - så også kommende børn i dagtilbud får glæde af nyuddannede pædagogers erfaringer med mere kunst, kultur, leg og dannelse.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Lad os gå sammen om at redde Lillebælt

Annonce