Annonce
Vejle

Banedanmark lovede Vejle 11 millioner kroner til en vigtig bro midt i byen: Nu bliver løftet brudt

Broen fører Østerbrogade over jernbanen. Den var senest i centrum i februar i år, da et fjernvarmerør sprang og dermed afbrød togtrafikken. For at få plads til køreledninger i forbindelse med elektrificeringen af jernbanen er det nødvendigt at bygge broen om. Arkivfoto: Yilmaz Polat
Banedanmark må på grund af en dom annullere en gammel aftale med Vejle Kommune, og det vækker vrede. Borgmesteren vil skrive til transportministeren.

Vejle: Vi vil gerne, men vi må ikke.

I kort form er det, hvad Banedanmark har meddelt Vejle Kommune i forbindelse med et broprojekt i midtbyen. Planen går ud på at udvide broen, der fører Østerbrogade over jernbanen fra to til fire spor.

Udvidelsen skal ske, når Banedanmark alligevel bygger broen om i forbindelse med det store elektrificeringsprojekt. Her skal der hænges køreledninger op, så der i fremtiden kan køre eltog på strækningen fra Fredericia til Aarhus og Aalborg.

Det, Banedanmark ikke må, er at betale for udvidelsen fra de nuværende to til fire spor. Merprisen er beregnet til 11 millioner kroner.

Den udgift havde Banedanmark ellers lovet at betale, fordi Vejle Kommune gik med til, at den statslige styrelse måtte fjerne den nuværende bro ved Skibholtvej i stedet for at bygge den om.

På den konto sparer Banedanmark 12,6 millioner kroner ifølge tidligere oplysninger til byrådet.

Annonce

Fire spor er fremtidssikring

  • Udvidelsen af jernbanebroen over Østerbrogade fra to til fire spor er en del af fremtidssikringen af den såkaldte Havnerute.
  • Gaderne fra Horsensvej til Fredericiavej, Østebrogade, Windfeld-Hansens Gade og Toldbodvej fungerer som en slags nødrute, når trafikken på motorvej E45 bryder sammen på eller omkring Vejlefjordbroen. Derfor indeholder kommunens fremtidsplan for trafikken en vision om at udvide ruten fra to til fire vejbaner.
  • For at være på forkant med den plan er det nødvendigt at udvide jernbanebroen, og af hensyn til økonomi og trafik er det mest hensigtsmæssigt at gøre det, når broen alligevel skal bygges om for at få plads til de køreledninger, fremtidens eltog skal bruge.
  • Ifølge Banedanmark haster det med at få de nødvendige tilladelser. hvis tidsplanen for elektrificerings-projektet kan holde - men så sent som mandag kunne man i DRs P1 høre transportminister Benny Engelbrecht (S) forudse, at der står 2028-29 på kalenderen, før det store eltogs-projekt er gennemført.

Pistol for panden

Men den går alligevel ikke. En højesteretsdom fra sidste efterår forhindrer ifølge Banedanmark, at der føres anlægskroner fra et projekt til et andet i forbindelse med elektrificeringen. Derfor skal Vejle Kommune selv finde de nødvendige millioner.

Ifølge korrespondancen mellem Vejle Kommune og Banedanmark gjorde styrelsen allerede i foråret opmærksom på, at man ikke kunne overholde aftalen. Det blev gentaget i en mail, som Vejle Kommune modtog i september, og for en måned siden kom endnu et brev, hvor kommunen blev afkrævet svar her og nu. Hvis kommunen stadig har planer om, at broen skal udvides til fire spor, skulle Banedanmark have haft besked senest 21. oktober.

I den seneste henvendelse beklager Banedanmark sig samtidig over, at styrelsen endnu ikke har fået de nødvendige myndigheds-tilladelser fra kommunen, så man kan komme videre med planlægningsarbejdet.

Banedanmark mener, at det er lovbrud, at kommunen henviser til at der mangler en politisk beslutning om udvidelsen af Østerbrogadebroen. Derfor lægges der maximalt pres på kommunen, og det vækker vrede:

- Vi har fået en pistol for panden i en sag, hvor det er Banedanmark, der opsiger en aftale. Det er uanstændigt, siger borgmester Jens Ejner Christensen (V).

SF'er undrer sig

På mandagens møde i økonomiudvalget besluttede politikerne, at borgmesteren skal skrive et brev til transportminister Benny Engelbrecht (S), hvor man gør opmærksom på det urimelige i sagen, set fra kommunens synspunkt.

Men kan I ikke bare sløjfe hele aftalen med Banedanmark inklusiv jeres accept af, at Skibholtbroen bliver fjernet?

- Vi har overvejet at puste os op på den måde, men jeg tvivler på, at det er muligt i realiteten, hvis Banedanmark har besluttet sig til at ekspropriere, siger borgmesteren.

Imens undrer byrådsmedlem Morten Kristensen (SF) sig over sagens forløb. Han kan ikke forstå, at han og de øvrige medlemmer af teknisk udvalg ikke forlængst er blevet informeret om problemet:

- Kommunen har fået brev i september og igen i oktober uden, at vi har fået en orientering i teknisk udvalg. Det burde vi have haft, så en eventuel udgift til broen kunne være nået med i budgetforhandlingerne, siger Morten Kristensen.

Teknisk udvalg skal på banen

Han har allerede bedt om en orientering på det kommende møde i teknisk udvalg. Her er udgangspunktet et andet aspekt i sagen - nemlig planerne om en ny bro eller tunnel ved Toftum i den tidligere Børkop Kommune.

Men teknisk udvalg kommer også til at tale om broen ved Østerbrogade. Økonomiudvalget besluttede, at udvalget skal udarbejde en plan, så man i samarbejde med Banedanmark kan aftale, hvordan man bedst samarbejder om at få udvidet broen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce