Annonce
Børkop

Banedanmark: - Vi er bundet af Højesteret-dom

Broen ved Toftumvej skal fjernes for at give plads til køreledninger til fremtidens elektriske tog på strækningen. Først var det planen, at broen skulle erstattes med en tunnel, men den plan er droppet til gengæld for en 1:1-bro. Foto: Mette Mørk.
Politiet ville ikke godkende forslaget til en tunnel i Toftum, og Banedanmark måtte ikke udvide tunnellen på grund af Højesteret-dom fra Vejen.
Annonce

Toftum: Den såkaldte Vejen-sag er inddirekte skyld i, at der ikke kan bygges en tunnel under jernbanen ved Toftum.

I Vejen-sagen afgjorde Højesteret i 2018, at Banedanmark og Vejen Kommune var galt på den, da man i forbindelse med elektrificeringen af jernbanenettet besluttede at erstatte en gammel bro med en opdateret og udvidet bro og samtidig flytte anlægget 900 meter.

Det betød, at man måtte ekspropriere jord fra en privat lodsejer, og den model vendte Højesteret tommelfingeren ned til.

Det er den afgørelse, der nu får betydning for projektet i Toftum.

- Vi kunne ikke få vejmyndighedens - det vil sige politiets - godkendelse af vores forslag til tunnellen. De var bekymrede for trafiksikkerheden for de bløde trafikanter, men på grund af afgørelsen i Vejen-sagen kunne vi ikke udvide tunnellen, så den kunne godkendes af vejmyndigheden, fortæller Lars Riemann, områdechef i Banedanmarks Anlæg Vest.

Tunnel eller bro?

Vejle Kommune opg Banedanmark er ikke enige i, hvad den den gode løsning i Toftum kan være.

Kommunen ser gerne en løsning med en tunnel til biler, og en cykelbro hen over jernbanen.

Banedanmark har valgt en løsning, der hedder at fjerne den nuværende bro og bygge en næsten tilsvarende bro cirka ti meter mod nord i forhold til den nuværende.

Annonce

Må kun lave 1:1

Ifølge Banedanmark betyder Højesterets afgørelse, at Banedanmark ikke må erstatte et eksisterende anlæg med et nyt anlæg, der kan ses som en udvidelse af anlægget.

Det betyder, at der for eksempel ikke må laves to cykelstier på en ny bro, hvis den eksisterende bro kun har en enkelt cykelsti.

- Men på den måde får man jo aldrig forbedret eller udviklet infrastruktur-anlæg. Så står tingene jo bare stille?

- Det synspunkt er jeg grundlæggende ikke uenig i, men det vi lærte - på den hårde måde med en Højesteret-dom - af Vejen-sagen var, at vi er bundet af anlægsloven, som siger, at vi kun må lave 1:1-erstatninger. Det betyder, at vi må ikke lave tunnellen i Toftum bredere, fordi det går videre end det, den politiske aftale bag anlægsloven lægger op til, siger Lars Riemann.

Annonce

Hård deadline

Han tilføjer, at det ikke burde komme bag på Vejle Kommune, at Banedanmark droppede tunnel-planen, da det i december 2019 blev klart, at politiet ikke kunne godkende forslaget.

Ifølge en aktindsigt som Vejle Amts Folkeblad har fået, ser det ud til, at der ikke var kommunikation mellem Banedanmark fra december 2019, hvor Vejle Kommune kontaktede Banedanmark for at høre, hvordan arbejdet med tunnellen skred frem, til april 2020, hvor Banedanmark meddeler Vejle Kommune, at man i stedet for en tunnel ville lave en bro.

- Der har været kommunikation mellem Banedanmark og Vejle Kommune i perioden mellem december 2019 og april 2020 om løsningen i Toftum. Det fremgår muligvis ikke af aktindsigten, fordi det kan være telefonsamtaler, som der ikke er lavet notat af, men jeg ved, at der har været kontakt i perioden, siger Lars Riemann.

Han tilføjer, at Banedanmark har arbejdet med en "hård deadline" på projektet, da en spærring af jernbanenettet, mens arbejdet står på, skal bestilles 30 måneder, før arbejdet går i gang.

- På et tidspunkt er vi nødt til at trække en streg, siger Lars Riemann.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce